English | فارسی
چهارشنبه 16 مهر 1393
تعداد بازدید: 618
تعداد نظرات: 0

سلسله بيانات اخلاقي حضرت ايت الله علوي بروجردي پيرامون باب صفات الایمان در کلام امیرالمؤمنین(ع)

سلسله بيانات اخلاقي حضرت ايت الله علوي بروجردي پيرامون باب صفات الایمان در کلام امیرالمؤمنین(ع)

بسم الله الرحمن الرحيم

پایه­ های ایمان در کلام امیرالمؤمنین(ع)

«قال الباقر – علیه السلام – : سئل أميرالمؤمنين – عليه السلام – عن الايمان، فقال: إن الله عزوجل جعل الايمان على أربع دعائم: على الصبر واليقين والعدل والجهاد. فالصبر من ذلك على أربع شعب: على الشوق والاشفاق والزهد والترقب. فمن اشتاق إلى الجنة سلا عن الشهوات؛ ومن أشفق من النار رجع عن المحرمات؛ ومن زهد في الدنيا هانت عليه المصيبات؛ ومن راقب الموت سارع إلى الخيرات...». [1]

امام باقر – علیه السلام – فرمودند: از امیرالمؤمنین – علیه السلام – پرسیده شد که ایمان چیست؟ حضرت در پاسخ فرمودند: خدای عزوجل ایمان را بر چهار ستون نهاده است: صبر؛ یقین؛ عدالت و جهاد. از این میان، صبر بر چهار شعبه است: شوق؛ نگرانی؛ زهد و مراقبت. هر کس شوق بهشت دارد، از هوسرانی­ها خودداری کند؛ هر کس از دوزخ نگران است، از هر آنچه حرام است روی برگرداند؛ هر کس در دنیا زاهد و بی­رغبت است، گرفتاری­ها بر او آسان است؛ و هر کس مراقب مرگ است، به کارهای خوب بشتابد.

پرهیز از شهوات، لازمه رسیدن به بهشت

یکی از اقسام صبر، شوق به بهشت است. کم هستند کسانی همچون اميرالمؤمنين – علیه السلام – که خدا را نه از شوق بهشت یا ترس از جهنم، بلکه فقط به خاطر خودش عبادت کنند؛ چنان­که امیرالمؤمنین – علیه السلام – می­فرمایند: «وجدتك اهل للعبادۀ». بیشتر انسان­ها به هدف رسیدن به بهشت و وعده­هایی چون حورالعین و قصرهای بهشتی، خدا را عبادت می­کنند. حال، كسي که هدفش بهشت و نعمت­های الهی باشد، ناگزیر بايد خواسته­های دنیوی خود را با این هدف تطبیق دهد؛ مانند كسي كه مي­خواهد در آزمونی مثل كنكور شرکت کند. چنین شخص باید برای رسیدن به هدف خود برنامه­ريزي كند و از بسیاری از خواسته­های خود چشم بپوشد. خوابیدن و تفریحات بی­حساب با این برنامه و هدف ناسازگار است و برای قبولی در آزمون، باید با گذشتن از این خواسته­های نفسانی، به کار و تلاش و مطالعه بیشتر پرداخت.

برای رسیدن به بهشت نیز باید خواسته­هاي جسمی يا روحی را که با این هدف ناسازگارند، کنار گذاشت و به کارها و برنامه­های خود جهت داد. بدین منظور باید نفس اماره را کنترل کرد. این نفس، انسان را به بدی­ها امر می­کند و همچون زنجيري است که بر اراده انسان بسته شده است و اگر کنترل نشود، دستیابی به سعادت اخروی ممکن نخواهد بود.

لزوم سنخیت اعمال انسان با بهشت برین

انسان برای رسیدن به هر مرتبه­ای، باید با آن مرتبه تناسب و سنخيت داشته باشد، در غیر این صورت، نمی­توان به آن مرتبه نائل شد. برای مثال، فرد بی­سواد، در جمع اهل علم احساس راحتی ندارد و خود را از آن جمع کنار می­کشد. یکی از بزرگان شهر ما که شخص بسیار محتشمی بود، اما عالم نبود، فرزند عالمی داشت که بسیاری از طلبه­ها در محضر او تلمذ مي­كردند. اين شخص هر از گاهي مي­آمد و در مجلس درس فرزندش مي­نشست و بحث و درس آنها را تماشا مي­كرد. برخی از او نقل کرده بودند که گفته بود من حاضرم هرچه دارم بدهم، ولي بفهمم که اينها چه مي­گويند. اين همان بحث سنخيت است. بهشت نیز سنخيت خاصي را مي­طلبد که افراد گنهکار و آلوده ­دامن، فاقد آن هستند و نمی­توانند به این مقام برسند.

سنخیت با بهشت، در گرو اعمال نیک انسان در دنیا

برای به دست آوردن اين سنخیت، بايد در این دنیا تلاش کرد و با انجام اعمال صالحه و ترک گناهان کوچک و بزرگ، به این مقام دست یافت. هر عملی، یک اثر وضعی خاصی دارد و در آیات و روايات زيادي به صورت­هاي واقعي اعمال اشاره شده است. برای مثال، خداوند در آیه «وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ»[2] صورت واقعی غیبت را خوردن گوشت برادر مرده انسان ذکر می­کند .

همه گناهان و شهوات، آثار وضعی واقعی در این دنیا دارند که در آخرت تجسم می­یابند. درست است که انسان می­تواند از گناهان خود توبه کند و خدا نیز توبه­پذیر است و او را می­آمرزد، اما اثر وضعي گناه می­ماند و آن آلودگي كه ایجاد شده است، با توبه از بين نمي­رود؛ چنانکه يك لقمه حرام، تا چهل روز مانع استجابت دعاست. بنده حتی اگر توبه هم کند و حق­ الناسي هم در گناهش نبوده باشد، باز اثر آن باقي مي­ماند. اين آثار وقتي كنار هم جمع شوند، سنخيت براي بهشت را از بين مي­برند. بنابراین، كسي كه واقعاً آرزوی بهشت دارد، باید اين سنخيت را داشته باشد. کسی که این سنخيت را کسب نکرده باشد، حتی اگر او را به بهشت هم ببرند، نمی­تواند از آن بهره­برداري کند؛ چون تمام زمینه­های بهره­مندی از نعمات بهشتی را در این دنیا به دست خودش از بین برده است. مانند کسی که بر سر سفره­ای رنگين نشسته باشد، اما به دلیل بیماری قند یا زخم معده، نمی­تواند از آن سفره بهره­مند شود.

بنابراین، طبق فرمایش امیرالمؤمنین – علیه السلام – کسی که مشتاق بهشت است، به نفس اماره­اش قيد مي­زند؛ به خواسته­های نفسانی خود توجهی نمی­کند و آنها را با هدفي كه دارد تطبيق می­دهد.

ترس از جهنم، عامل دوری از گناهان

«و من اشفق من النار رجع عن المحرمات». همچنین كسي كه از آتش جهنم بیم دارد، به دنبال محرمات نمي­رود. محرمات الهي زمینه­ساز آتش جهنم­اند و اعمال نیک را هم از بین می­برند. روزی رسول اكرم – صلی الله علیه و آله – در جمع اصحاب خود فرمودند: هر كسي ذکری همچون سبحان الله و لا اله الا الله بگويد، درختي در بهشت براي او کاشته مي­شود. یکی از اصحاب گفت: ما دائم در مسجد نشسته­ايم و ذكر مي­گوييم؛ پس باغات فراوانی در بهشت داریم. پیامبر فرمودند: بله؛ اما مراقب باشید آتشي از گناهان نفرستيد که همه اين درختان را بسوزاند.

آتش جهنم، محصول اعمال بد انسان در دنیا

انسان­ها با اعمال خودشان در همین دنیا جهنم را درست مي­كنند. بنابراين، عذاب جهنم به دست خود انسان­ها در دنیا فراهم شده است؛ چنانکه تاجری که به دلیل ندانم ­کاری و بی­برنامگی، ورشکسته­ و بدهکار شده، پیوسته در ناراحتی و عذاب است؛ هرچند غذاهای رنگین دارد، اما نمی­تواند بخورد و با اینکه جایش راحت است، اما خوابش نمي­برد. او چوب اشتباهات خودش را می­خورد. عذاب آخرت نیز معلول اعمال بد انسان­هاست. خداوند مهربان­تر از پدر و مادر است؛ اما او نیست که بنده­اش را عذاب می­کند؛ در اصل اعمال خود انسان عامل عذاب اوست. تاجری که به دلیل اشتباهات خودش ورشكسته و مفلس شده است، پدر و مادرش نمي­توانند براي او کاری بكنند.

مهربانی خدا محفوظ است؛ اما او به انسانی که آفریده، قابليتي داده است كه مي­تواند او را به اوج برساند یا به زمين بزند؛ و موجبات این امر در دست خود انسان است. اگر انسان موجبات زمين خوردن خود را فراهم كرده باشد، قهراً زمين خواهد خورد؛ اما اگر موجبات علو و ارتقا را فراهم کند، هیچ كس نمي­تواند آن را از او بگيرد.

قابلیت انسان برای صعود و سقوط

بر اساس همین قابلیت است که انسان می­تواند حتی از ملائکه هم بالاتر برود؛ چنانکه پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – هنگام معراج، به مقامی رسیدند که جبرئيل از همراهی آن حضرت بازماند و عرض کرد: ماهيت وجودي من بیش از این اقتضاي صعود ندارد و اگر قدمی جلوتر بیایم، می­سوزم.

ازاین­رو، پيامبر که ماهيت وجودي­اش انسان است، به صعود خود ادامه داد تا به مقام «قاب قوسین او ادنی» رسید. خداوند انسان را به گونه­ای خلق كرده است که هم قابلیت اوج گرفتن و صعود به مقامی را دارد که حتی ملائکه از رسیدن به آن مقام عاجزند و هم اقتضای سقوط به جایی دارد که حتی از حیوانات هم پست­تر شود: «أُوْلَـئِكَ كَالانْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ».[3 ]

 بنابراین، يكي از پايه­هاي ايمان، صبر است و اين صبر، چهار شعبه دارد که يكي از آنها لجام زدن به شهوات و خواهش­های نفسانی است تا انسان سنخيت لازم را با بهشت پيدا كند. همچنین كسي كه ايمان دارد، با پرهیز از گناهان، زمینه­های عذاب و آتش جهنم را از بین می­برد.



[1]  . شيخ كليني، الكافي، ج2، كتاب الايمان والكفر، باب صفة الايمان، ص50، ح1.

[2]  . سوره حجرات، آیه 49.

[3]  . سوره اعراف، آیه 179.

كابران گرامي براي مشاهده جلسه گذشته روي همين لينك كليك نماييد 

تصاویر
  • سلسله بيانات اخلاقي حضرت ايت الله علوي بروجردي پيرامون باب صفات الایمان در کلام امیرالمؤمنین(ع)
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر حضرت آیت الله علوی بروجردی می باشد. (1403)
دی ان ان