English | فارسی
چهارشنبه 07 دی 1390
تعداد بازدید: 1445
تعداد نظرات: 0

بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي (مدظله العالي) پيرامون ولادت حضرت امام محمد باقر عليه السلام

بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي (مدظله العالي) پيرامون ولادت حضرت امام محمد باقر عليه السلام

اعوذ باللّه‏ من الشيطان الرجيم
بسم اللّه‏ الرّحمن الرّحيم
مرحوم مجلسي روايتي را از امام محمد باقر عليه السلام نقل مي­كند. اين روايت، در ديگر منابع روايي، همچون كتاب كافي، امالي شيخ مفيد و وسائل­الشيعة آمده است. حضرت فرمودند: «لا دين لمن دان بطاعة من عصي الله، ولا دين لمن دان بفِرية باطل علي الله ،ولا دين لمن دان بجحود شئٍ من آيات الله»
 
عدم اطاعت از حاكم جائر
كلام گهر بار امام محمد باقر عليه السلام متشكل از سه جمله است. حضرت در جمله اول مي­فرمايند: شخصي كه اطاعت از افرادي كه مرتكب معصيت خدا مي­شوند كند، دين ندارد. دين­داري فقط در اين نيست كه انسان وظائف شخصي خودش را انجام دهد. نه، بلكه در اينجا به معناي بها و اهميت دادن و ارزش قائل شدن براي افرادي كه مطيع و فرمان­بردار خدا هستند، و در مقابل اطاعت نكردن از كساني كه اهل معصيت­اند و مطيع خدا نيستند، مي­باشد. بايد توجه داشت، فرمان­برداري از افرادي كه مطيع خداوند نيستند و به انحاء مختلف معصيت خداوند را مي­كنند، اساس دين را نفي مي­كنند. حضرت تعبير به « لادين » مي­فرمايد؛ نه اينكه تعبير بفرمايند اين آدم عاصي است و يا خدا او را عذاب خواهد كرد، حضرت با تعبير به « لا دين » مي­خواهند بفرمايند: دين به اصل اعتقاد و شرع برمي­گردد، يعني مثل اينكه اين شخص اصلاً معتقد به اين شريعت نيست. بنابراين، جمله «لا دين لمن دان بطاعة من عصي الله» به معناي: دين ندارد، ايمان و اعتقاد ندارد كسي كه نزديك به اطاعت از اشخاصي كه معصيت خداوند را مي­كنند، مي­شود.
دينداري و اطاعت خدا
سپس حضرت در ادامه روايت مي­فرمايند: « ولا دين لمن دان بفِرية باطلٍ علي الله». فرية را به دو گونه مي­توان خواند، اگر آن را فِرية بخوانيم، از افترا مي­آيد و در لغت به معناي دروغ و تهمت و بهتان و امثال اين­ها مي­باشد. و اگر آن را فَرية بخوانيم به معناي غوغا و داد و فرياد مي­باشد، نمي­دانيم مراد حضرت كداميك است؟ «لا دين لمن دان» دين و اعتقاد ندارد كسي كه نزديك شود «بفِرية باطلٍ علي الله» يا «بفَرية باطلٍ علي الله». يك وقت شخص افتراء و دروغ به خدا مي­ببندد مطلبي را كه خدا و پيغمبر خدا نفرموده به آنان نسبت مي­دهد؛ - چون پيغمبر هم از ناحيه خدا بيان مي­فرمايد «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْيٌ يُوحى و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏گويد آنچه آورده چيزى جز وحى نيست كه به او وحى شده است  [1]»-  و يا شان امام عليه السلام فقط تبيين دين الله است، لذا هر چه مي­فرمايند از ناحيه خدا مي­باشد، ازاين­رو اگر انسان مطلب دورغي را به طور محكم و قاطع به شرع نسبت و افترا به شرع ببندد اين شخص دين يعني ايمان و اعتقاد ندارد؛ بنابر آنچه گفته شد، مقصود از افترا فقط افترا به خدا نيست، چون ما بيان خدا را از طريق پيغمبر مي­شنويم و ائمه اطهار آنها را براي ما تبيين و بيان مي­فرمايند، لذا اگر كسي دروغ ببندد كه امام اين­جور مي­فرمايد و يا نظر امام اين­طور است، اين هم افترا به خدا محسوب مي­شود. بايد به اين نكته اساسي توجه داشته باشيم كه گاهي از اوقات ما بيش از اندازه براي اجتهادات خود بها و ارزش قائل هستيم، يعني ديگر اجتهاد نيست، در واقع ابداع رأيي و در مقابل رأي امام نظر دادن است « ولا دين لمن دان بفِريةٍ باطل علي الله» دين ندارد كسي كه مطلب دورغي را به خدا نسبت مي­دهد. و اگر فَريه باشد به معناي غوغاء و فرياد است «لا دين لمن دان بفَريةٍ باطل». دين و اعتقاد ندارد كسي كه غوغاي باطلي را در برابر خدا به جريان بيندازد، يعني يك سر و صدا و غوغاي باطلي را به راه بيندازد. واژه «علي الله» به اين معنا كه در مقابل خدا اين غوغا و داد و فرياد به كار گرفته شود.
دينداري و پذيرش آيات الهي
در آخرين فراز امام عليه السلام مي­فرمايد: «ولا دين لمن دان بجحود شئٍ من آيات الله» دين ندارد كسي كه «دان بجحود شئ» جحود به معناي انكار و تكذيب است يعني چيزي از آيات خدا را انكار و تكذيب كند. توجه داشته باشيد فرمايشات حضرت امام باقر صلوات الله و سلامه عليه، براي مردم عادي نيست، هرچند در برخي فرازهاي آن برگشت به مردم عادي هم دارد و مردم عادي در آنها نقش دارند اما نسبت به روحانيون و افرادي كه مانند ما با دين سر و كار دارند، بيشتر برگشت مي­كند. چرا؟ چون آنان بوي دين مي­دهند و در واقع بيان كننده و مبين دين و آئين خداوند هستند و آيات خدا را براي مردم تشريح مي­كنند، ازاين­رو، خطاب اين حديث شريف بيشتر با آنان بيان كننده دين خدا هستند مي­باشد. به همين جهت بايد ديندارها و افرادي كه به دين منتسب هستند با دقت مواظب اعمال و رفتار خود باشند كه چه چيزي از آنها صادر مي­شود؟ آيا آنچه از آنان صادر مي­شود به تناسب شخصيت شخص دين­دار است، هر كسي در حد خودش از مراجع بزرگوار تقليد گرفته تا افرادي كه احكام و مسائل شرعي را پاسخ مي­گويند، و يا شبهات و مشكلات مربوط به جوانان را بيان و جواب مي­دهند، و يا كساني كه وعاظ و روضه مي­خواند؛ هيچ تفاوتي نمي­كند همه در يك رديف كار انجام مي­دهند. اگر در اين كار آن طور كه امام باقر صلوات الله و سلامه عليه مي­فرمايد: «ولا دين لمن دان ...» اين نكته در بيان حضرت بسيار مهم است، دان به معناي نزديك شدن است. به همين جهت مراد حضرت از «ولا دين لمن دان بطاعة من عصي الله ...» آن است كه آنقدر اين موارد شنيع و زشت است و آنقدر اين موارد پيش خدا مغبوض و منكوب است كه شارع مقدس نمي­خواهد كسي نزديك شود به افرادي كه اطاعت از افراد معصيت كار مي­كنند. كأن حضرت باقر صلوات الله وسلامه عليه مي­خواهد بفرمايد: طاعة من عصي الله و فرمان­برداري از كسي كه اطاعت از غير خدا و افراد معصيت كار مي­كند - نعوذ بالله- كه هيچ، بلكه شما نبايد نزديك به كسي كه مطيع خداوند نيست، شويد. «من دان به فِريةٍ باطلٍ علي الله» دين ندارد كسي كه نزديك شود نه اين كه - نعوذ بالله- افترا به خدا بزند، بلكه بنابر اين كلام مبارك امام عليه السلام حتي اگر كسي نزديك به كساني كه افترا و دروغ بر خدا مي­بندند شود، دين ندارد. «لا دين لمن دان بجحود شيء من آيات الله» دين ندارد اگر كسي نزديك شود به جحود و انكار كننده آيات الهي و نشانه­هاي خدواند، نه اين كه - نعوذ بالله- آيات الهي را تكذيب كند.
 دو جهت است در فرمايشات حضرت باقر عليه السلام بايد خيلي مورد توجه و تاكيد قرار گيرد: اول اين كه - همين­جور كه عرض شد- افرادي كه از بقيه مردم بيشتر در معرضيت نسبت به اين جهات سه گانه قرار دارند مانند روحانيت و ... بايد به همان اندازه بيشتر مواظبت در اعمال و رفتار خود داشته باشند، چراكه كسي كه در معرض اين جملات سه گانه( عصيان، فرية و انكار آيات الهي) مي­باشد ممكن است نزديك به آنها شود.
جهت دوم اينكه فرازهاي سه گانه حديث شريف مطلق است؛ يعني حضرت نمي­فرمايند اگر كسي از روي سهو و يا از روي غفلت اين امور را («دان بطاعة من عصي الله» يا «دان بفِريةٍ باطلٍ» يا «دان بجحود شئ من آيات الله») انجام داد حديث شامل او نمي­شود، بلكه اين سخن مطلق است و شامل همه موارد سهو، غفلت و عمد مي­شود. فعل «دان» به معناي نزديك شدن مي­باشد؛ لذا ممكن است در مواردي اين شخص واقعاً نخواهد به تكذيب آيات الهي برسد اما مسيري كه انتخاب كرده او را نزديك به تكذيب آيات الهي مي­كند. و يا ممكن است اين شخص نخواهد به خدا افترا ببندد و يا نخواهد غوغايي به راه بيندازد كه در آن غوغا خدا، دين و رسول خدا منكوب شود و يا عترت رسول خدا منكوب شود؛ اما گاهي از اوقات كار به جايي كشيده مي­شود كه موجب منكوب شدن دين و عترت رسول الله مي­شود و لذا امام باقر كأن مي­خواهند بفرمايند توجه داشته باشيد، نگهداري و محافظت از دين، ايمان و اعتقاد خيلي مهم است، ازاين­رو صرف اينكه انسان اعتقادات را درست و در حافظه خود حفظ كند، اصول خمسه را قبول داشته باشد و نسبت به فروع هم مقيد باشد اما اين­ها كافي نيست، گاهي از اوقات ممكن است يك اشتباه به بهاء بسيار سنگيني براي انسان تمام شود به گونه­اي كه به او بگويند «لا دين ...» يعني اساس دين و اعتقاد انسان از بين ­برود. از همين جهت امام باقر عليه السلام در روايت ديگري مي­فرمايد: «ارتد الناس بعد النبي الا ثلاثة[2]» برخي تعجب مي­كنند مگر چنين چيزي ممكن است! نه، دين است اعتقاد است يعني همه چيز بر باد رفت و هيچ چيز باقي نمانده است. بنابر فرمايش حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها كه در جمع زنان مهاجر و انصار ايراد فرمودند «فقِبحاً لفلول الحدِّ، واللعب بعد الجد پس چه زشت است كندى شمشيرها، و سستى بعد از تلاش[3]» يعني همه چيز تمام شد يك تلاش و مجاهده­اي كرديد و سپس همه را به شوخي گرفتيد و كنار گذاشتيد. نكند كه نزديك به اين معاني بشويم و از همين رو، ايجاب مي­كند در كار دين بيشتر مواظبت شود چه در مقام فتوا چه در مقام نقل احاديث چه در مقام نقل معارف اهل بيت - عليهم السلام- لازم نيست نظر و راي خودمان را نمي­خواهد بيان كنيم آنچه از ادله، احاديث و آنچه از معارف اهل بيت استفاده مي­شود - خالي النظر- بيان شود، نگاه خود را تنها به ادله معطوف بداريم تا ان شاء الله مشمول اين حديث شريف نباشيم: «لا دين لمن دان بطاعة من عصي الله، ولا دين لمن دان بفِرية باطل علي الله ،ولا دين لمن دان بجحود شئٍ من آيات الله».
خداوند ان شاء الله صلوات و سلامش را بر امام باقر صلوات الله و سلامه عليه نازل بفرمايد. و ما را موفق كند كه ريزه خوار خوان نعمت اين بزرگان و اعزه و امامان معصوم باشيم. و از بركت دعاي   آن­ها بتوانيم مسيري را كه براي ما تعيين كرده­اند براي حفظ همان امانتي كه اين منت بر ما نهاده شده و اين افتخار در ما نهاده شده كه حمله اين علوم باشيم و امانت­دار اين علوم باشيم بتوانيم دعاي آن­ها متوجه ما باشد انشاالله.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 
[1] سورةُ النّجْم‏/ 3 و 4 .
 
[2] شيخمفيد، الاختصاص، ص 6؛ علامه مجلسي، بحار الانوار، ج 34، ص 274، رقم 1017. 
 
[3] شيخ طبرسي ، الاحتجاج، ج 1، ص 147؛علامه مجلسي، بحار الانوار، ج 43، ص 159.
تصاویر
  • بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي (مدظله العالي) پيرامون ولادت حضرت امام محمد باقر عليه السلام
  • بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي (مدظله العالي) پيرامون ولادت حضرت امام محمد باقر عليه السلام
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر حضرت آیت الله علوی بروجردی می باشد. (1403)
دی ان ان