فاطمیه باید زنده باشد تا ما بمانیم / ما باید قدردانی کنیم از کسانی که در بزرگداشت فاطمیه تلاش کردند.
بیانات حضرت آیت الله علوی بروجردی مدظله العالی در مراسم رونمایی از کتاب ""مقتل الزهراء فی مصائب انسیه الحوراء""
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک ایتهالصدیقه الشهیده،
من پیش از شروع صحبتم، لازم است یک نکته را ذکر کنم. ضمن تشکر از مجری بزرگوار، این نکته را به ایشان یادآوری میکنم وقتی از بزرگان یاد میکنید، رعایت اشخاص و افراد را بفرمایید. مثلا وقتی نام مرحوم آیتالله العظمی فاضل لنکرانی رضوانالله تعالی علیه ذکر میشود، اسم بنده بسیار حقیرتر از آن است که در ردیف ایشان ذکر شود. یعنی وقتی میخواهیم از بزرگان نام ببریم، بهگونهای باید باشد که این تفاوت در مراتب معلوم باشد. شما وقتی میخواهید از حضرت آیتالله العظمی وحید (روحی فداه) اسم ببرید چطور اسم میبرید؟ بههرحال باید تفاوتی در این معانی باشد.
عاشورا؛ شمّهای از مصائب حضرت زهرا سلاماللهعلیها
دربارۀ فاطمه زهرا سلام الله علیها مسئلهای که باید به آن توجه و دقت شود این است که آنچه بر حضرت گذشته است، در شیعه و در تفکر شیعی اصل و اساس است؛ یعنی حذف این قصه از تاریخ آنطور که دیگران روایت میکنند یا آن را افسانه میخوانند مساوی است با حذف تفکر شیعه. توجه داشته باشیم که آنچه ما از مصائب کربلا میگوییم گوشهای از مصائبی است که بر حضرت صدیقه گذشته است. همانطور که خود سیدالشهدا علیهالسلام میفرمایند: «قتلنی فلان و فلان...». این واقعیت دارد و اساس صدیقۀ کبری است.
حضرت زهرا سلاماللهعلیها؛ میراثدار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
بعد از شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله آن کسانی که سالها برای نابودی اسلام نقشه کشیده بودند، باز دست به کار شدند. این حرف ما شیعیان نیست، بلکه دیگران هم در کتابهایشان نوشتهاند، برای مثال عبدالله علائلی حزب بنیامیه را در زمان پیغمبر اکرم حزب فعالی میداند. ائتلافها در عصر خود رسول اکرم واقع شده بود. کسانی که در آن قصۀ عقبه و ترور رسولالله شرکت داشتند، در تاریخ فراموش نمیشود. برخی میخواهند از کنار این وقایع راحت عبور کنند و به آن بیاعتنا باشند، اما اینها واقعیاتی در تاریخ است. اما همۀ این نقشهها و ائتلافها برای این بود که بعد از رسول اکرم اسلام تمام شود. اما نام پیامبر و گسترش اسلام مانع از این بود که آن تعالیمی که پیغمبر آورده و آنچه که وحی الهی است بین مردم تعطیل شود. دشمنان اسلام یک تصمیم بسیار بسیار پختهای از نظر خودشان گرفتند، پخته از این نظر که تا به امروز هم اثرش باقی است. آنها هدفشان این بود که نام اسلام باشد، قرآن باشد، نماز جماعت باشد، حج باشد اما محتوا را از این مجموعه بگیرند. چیزی که ما از آن با عنوان انحراف یاد میکنیم، بلافاصله بعد از پیغمبر خودش را نشان داد. برای نمونه میخواستند خالدبنولید را حد بزنند، اما حد نمیخورد چون رفیق حکومت است. در واقع، شروع کردند به تعطیلکردن یک یک آنچه که پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم برایش تلاش کرده بود. همه را یکی بعد از دیگری تعطیل کردند. در این میان، در همان آغاز قصه، شخصی که به پا خاست و قیام کرد و این مطلب را رساند که آنچه دارد اتفاق میافتد انحراف است، فاطمه زهرا سلاماللهعلیها بود. و آنچه که در مقابل حضرت صدیقه انجام دادند دقیقاً حرکتی است که برای کوبیدن تفکری که ما امروز به نام تفکر شیعی از آن یاد میکنیم صورت گرفته است. وقتی فاطمه زهرا رودرروی مردم قرار میگیرند و این تعبیر را میفرمایند که «اعلموا انی فاطمه و ابی رسول الله»، هشدار میدهند که بدانید من چه کسی هستم که دارم به شما این انحراف را میگویم. اگر این تبیین حضرت نبود، این انحراف تمام اسلام را بلعیده بود و امروز نشانی از تفکر اصیل اسلام که شیعه است نداشتیم.
شیعه اصل اسلام است
بارها گفتهام اینکه برخی میگویند شیعه مولود طبیعی اسلام است، سخن اشتباهی است. صحیح آن است که گفته شود شیعه اصل اسلام است. شیعه همان وحی است که به دل مقدس پیغمبر نازل شده و آنچه بر زبان ایشان جاری شده است. تشیع یعنی اسلام اصیل. شیعه غیر از این انحراف است. شیعه غیر از این چیزی است که برای توجیه ظلم خلفا و توجیه انحراف درست کردهاند.
فاطمه زهرا سلاماللهعلیها شأن والایی در جلوگیری از انحراف دارند. به هوش باشید که این انحراف دارد واقع میشود و اگر نبود این حرکت 45 روزه یا 75 روزه یا 95 روزۀ حضرت، امروز اثری از تشیع نبود. ما وامدار فاطمه زهرا سلاماللهعلیها هستیم و آن کسانی که دارند ایشان را میکوبند، واقعاً حق دارند؛ چون فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است که باعث حفظ قوام تفکر شیعه شده است. اگر فاطمه زهرا و مجاهدات ایشان در آن دوران کوتاه نبود، امروز از اسلام نامی هم نبود. علی بن ابیطالب علیهالسلام هم توان مجاهدات حضرت زهرا را نداشتند. این مجاهدات را فقط فاطمه زهرا با آن شخصیت خاصی که در بین مردم داشتند، میتوانستند انجام بدهند و هنوز که هنوز است قبر مخفی فاطمه زهرا علیها السلام برای ما حجت است. هنوز که هنوز است آنچه بر فاطمه زهرا گذشته و آنچه که به سر ایشان آوردهاند جوابگویی در مقابلش وجود ندارد. خودشان در کتابهایشان نوشتند که چه بر سر فاطمه زهرا سلاماللهعلیها آوردهاند. دفن مخفیانه و دفن شبانه بعد از پیغمبری که دو یا سه ماه قبل از دنیا رفته بود، امروز پیامی دارد و حجتی برای ما است.
در این مسیر هر تلاشی که صورت بگیرد، مأجور است. باید بیش از اینها تلاش شود و این زحمتی که جناب حجةالاسلاموالمسلمین آقای صادقی واعظ کشیدند، یکی از نمونه کارهایی است که باید انجام شود و بیش از این باید انجام شود. ما از ایشان تشکر میکنیم.
ضرورت بزرگداشت فاطمیه
ما در آستانۀ فاطمیه هستیم. تجلیل از فاطمیه و بزرگداشت فاطمیه هنوز برای ما یک رکن است. فاطمیه باید زنده باشد تا ما بمانیم. اگر فاطمیه نباشد ما نیستیم. ائمۀ طاهرین میفرمودند « نحنُ حججُ اللهِ علی خَلقِهِ وَ جَدّتنا فاطمة حجةُ اللهِ علینا ».[1] این کلام آنهاست. «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ (صلیاللهعلیهوآله) لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ.»[2]؛ این فرمایش خود آنهاست و لذا فاطمه زهرا سلاماللهعلیها موضوعیتی برای ما دارد و ما باید اینجا قدردانی کنیم از کسانی که در بزرگداشت فاطمیه تلاش کردند. اقل فایدهاش این بود که در این کشور دیگر کسی جرئت نمیکند بگوید «وفات» حضرت زهرا سلاماللهعلیها ، بلکه گفته میشود «شهادت» حضرت زهرا سلاماللهعلیها. یکی از آن کسانی که مجاهده و تلاش بسیار در این مسیر کردند مرحوم آیتالله العظمی آقای فاضل بودند که ما امروز مفتخریم در محضر آقازادۀ بزرگوار ایشان حضرت آیتالله جواد فاضل هستیم. ایشان از اساتید مبرز و از افتخارات حوزۀ علمیۀ ما هستند بحمدالله و بزرگانی دیگری که حضور دارند. همچنین حضرت آیتالله العظمی آقای وحید خراسانی روحی فداه که حرکت ایشان انصافاً در جهت بزرگداشت فاطمیه حرکتی سازنده بود و به آن شکل داد. لازم است ما همیشه از مرحوم آیتالله العظمی تبریزی رضواناللهعلیه و همۀ بزرگانی که در این مسیر تلاش کردند تجلیل کنیم. امیدوارم خداوند انشاالله این خدمت را از شما بپذیرد. و چون این خدمت برای فاطمه زهرا سلاماللهعلیهاست، نمیشود به آن گفت خدمت ناقابل و بسیار قابل است. امیدواریم این تلاش شما را خداوند به لطف و کرمش قبول کند و انشاءالله در حوزۀ ما و در بین افراد نویسنده و متعهد این معنا که باید بیشتر از این به فاطمه زهرا پرداخته شود شکل بگیرد.
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
[1] . عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج11-قسم-2-فاطمةس، ص: 1030.
[2] . الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة، النص، ص: 286.