English | فارسی
شنبه 29 دی 1397
تعداد بازدید: 783
تعداد نظرات: 0

تعظیم فاطميه تعظیم اصالت‌ها و محكوم كردن انحراف و تفكر باطل است / تعظیم فاطميه تعظیم آن چيزي است كه پيامبر اکرم برای آن، این همه زحمت كشيد و بيست‌وسه سال رنج برد و خون دل خورد

تعظیم فاطميه تعظیم اصالت‌ها و محكوم كردن انحراف و تفكر باطل است / تعظیم فاطميه تعظیم آن چيزي است كه پيامبر اکرم برای آن، این همه زحمت كشيد و بيست‌وسه سال رنج برد و خون دل خورد
بیانات حضرت آیت‌الله علوی بروجردی حفظه‌الله به مناسبت آغاز ایام فاطمیه در پایان درس خارج فقه، 1397/10/26

بسم الله الرحمن الرحيم

 

تقابل اسلام شیعی و اسلام جاهلی

 در آستانه فاطميه هستيم و آقايان هم در بين مردم به تبلیغ بروند و پيام صديقه كبري سلام‌الله‌عليها را برسانند.

مسئله فاطميه برای ما داراي اهميت خاصي است حتي اهميتي بيشتر از عاشورا و كربلا دارد به جهت اينكه نقطه آغازي است براي بقاء تفكر اصيل اسلامی كه تفكر شيعي عنوان گرفته است؛ تفكر شيعي همان ادامه رسالت است؛ يعني آنچه ما به عنوان تفكر شيعه و طريق شيعه و طائفه امامیه مي‌گوييم همان ادامه رسالت است و رسالت رسول اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در دوراني كه بودند مشخص است؛ اما با شهادت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله مسئله اين بود، آیا اين راه مي‌خواهد ادامه پيدا بكند يا تمام شد؟ آیا آن حضرت چند صباحي آمد و مطالبي گفت و شعارهايي داد و مردمي هم تبعيت كردند و شبه جزيره عرب هم در اختيار در آمد و ديگر اسلام تمام شد؟ کسانی که بعد از آن حضرت روی کار آمدند این داعیه را داشتند که از فرصتِ اسلام بهره‌برداري كنند.  به نحوی که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله اسلام  را به مردم عرضه کرده و قرآني آورده است اینک که اسلام و قرآن در بین مردم جا افتاده است و اعتقاداتی دارند و نماز مي‌خوانند و اينها هم مزاحمتي برای ما ندارد و ما كار خودمان را انجام می‌دهیم و لذا لباس اسلام را به همان جاهليت عرب پوشاندند؛ يعني همان عرب و قریش اولويت دارد و زور و زر و پول و قدرت موضوعيت دارد و اينها عملاً در جامعه جا افتاد و «ان اكرمكم عند الله اتقاكم» فراموش شد و اين هم توطئه‌اي بود كه قبل از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله برنامه‌ریزی شده بود و اجرايي شد که تا امروز هم ادامه دارد و ما به چنین تفكری اسلام جاهلی مي‌گوييم.

اسلام جاهلي يعني پوشش اسلامی دارد و نماز جماعت همانطور که می‌بینید الان در مساجدِ پر از جمعیت بر قرار است، به حجّ مقيدند و نماز تراويح در ماه رمضان امكان ندارد يك ركعتِ آن ترک شود؛ اما اين اسلام روح ندارد و مجموعه بیش از يك ميليارد آدمي كه اين تفكر را دارند در مقابل قدرت‌ها ذليل‌اند و از دل اين تفكر داعش و طالبان و امثال آن بيرون آمده است؛ اين جنایاتی كه امروز مي‌بينيم در واقع نشان دهنده عيني و تجلي عيني سقيفه است و ما امروز سقيفه را با چشم خودمان داريم مي بينيم؛ داعش چیزی غیر از سقیفه نیست و بعضی از سران داعش می‌گفتند ما مي‌خواهيم حكومت اموي و طریق بنی‌امیه احياء‌ بشود؛ بني‌اميه كساني بودند كه كنار سر بريده سيدالشهدا صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه شعر خواندند که «لعبت هاشم بالملك و لا خبر جاء و لا وحي  نزل»؛ اسلام جاهلي همان است که معاويه و یزید مي‌خواستند سلطنت كنند و چه بهتر که در قالب اسلام و به نام اسلام باشد و احترام قرآن هم محفوظ باشد، اما مشروب خوردنشان، کاخ و دربار و سلطنتشان به جا بود و ‌هر كسي را مي‌خواستند مي‌كشتند و اختيار همه چيز در دستشان بود؛ معاویه در مدينه جلوي چشم مهاجر و انصار داد زد و گفت من بالأخره خليفه شدم ولی من نيامدم كه به شما بگویم نماز بخوانيد و روزه بگيريد، خودتان داريد اين كارها را انجام می­دهید و من همه اين كارها را كردم تا فقط بر شما حاكم باشم؛ لذا در سقیفه و اسلام جاهلی حكومت موضوعيت دارد نه اینکه اسلام و ایمان و تدين موضوعيت داشته باشد.

در مقابل اين تفكر بلافاصله بعد از پيامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، فاطمه زهرا صلوات‌الله‌علیها ندای احیاء را برای حفظ اسلام بلند مي‌کند؛ نداي احياء در مقابل آن کسانی است که بلافاصله بعد از آن حضرت در مقام إِماته اسلام بودند و می‌خواستند همه چيز را از بين ببرند و این احیاء همان ادامه اصالت وحي است كه در اسلام در قالب امامت و ولايت پيش بيني شده است. چون پيامبر اکرم از دنیا مي‌رود اما امامت كه از بين نمي‌رود و‌ باقي است و امامت ربط بين خالق و مخلوق و حكومت الهيه و ولایت الهیه است و بلافاصله بعد از پيامبر اکرم ادامه دهنده راه است. منتها آن حضرت كه از دنيا رفت، آیا چه بر سر مردم مدینه آمد؟ آیا خاك مرگ بر سر همه پاشيدند؟ غدير فراموش كردند؛ فاصله غدير تا شهادت رسول اکرم دو ماه و چند روز است اما همه چیز را از یاد بردند که اصلا غدير چیست؟ در حالی که در حضور رسول خدا با امیرالمومنین بيعت كرده و حرف پيامبر اکرم را پذيرفته بودند؛ حتي سني‌هاي متعصب هم نقل كردند که آن حضرت فرمود: «ألست أولیٰ بكم من انفسكم؟» آیا من از خود شما نسبت به شما أولیٰ نیستم؟ گفتند: «قالوا بلی» همه گفتند بله؛ اینجا بود که رسول خدا فرمود: «من كنت مولاه فهذا علي مولاه»؛ البته بحث‌هايی از قبیل معنای وليّ بعدها در آمد، همه مسلمانان در محضر آن حضرت با علي‌بن‌ابيطالب به عنوان امیرالمومنین، خلیفه، امام و ولیّ بعد از آن حضرت بیعت کردند و همه اينها فراموش شد حتي حسان‌بن‌ثابت آن شاعري كه در غدير شعر گفته بود و نزد پيامبر اکرم خوانده بود، وقتي امیرالمومنین به او فرمود: تو در غدیر حاضر بودي و سخن رسول الله را شنيدي و خودت شعر گفتي و بیا شهادت بده. او گفت: من فراموشي گرفتم و همه چیز يادم رفته است و نمي‌دانم براي چه شعر سرودم و قضیه چه بود و چه شد.  اوضاع اینگونه بود که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها يك ندا بلند كرد و در مقابل مهاجر و انصار خطبه خواند و حكومت وقتِ منادی انحراف را به استيضاح كشيد و پرچم حفظ اصالت‌ها و حفظ ارزش‌ها را برافراشت كه اين پرچم تا به امروز تفكر شيعه را دارد راه مي‌برد. و كربلا و سيد الشهدا يكي از تجلي‌هاي اين حركت است. مرحوم آیت‌الله آقاي شيخ محمد حسين اصفهاني رضوان‌الله‌عليه با زبان شعر می­فرماید: «و ما رَماهُ إِذ رَماهُ حرملة فَإِنَّما رَماه مَن مَهَّدَ لَه»؛ یعنی تیری را که حرمله روز عاشورا پرتاب کرد، حرمله نینداخت بلکه این تیر را کسی انداخت که قبلا آن را آماده کرده بود؛ لذا وقتی خط انحراف در سقیفه تشکیل شد كشتن امام حسين و اهل بیت علیهم‌السلام و حتی غیبت آقا حجةبن‌الحسن پیش‌بینی و طراحي شد در حالی که رسول خدا راه را برای امت مشخص کرده بود؛ پیامبر اکرم همان سال آخر در حجةالوداع در عرفات و غدیر و موارد دیگر حديث ثقلين را برای مردم خواند که «اني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا ابدا»؛ آدم بخواهد راه نشان بدهد ديگر چطور راه نشان بدهد؟

اعجاز فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها

شما همه چیز را به شوخي و مسخره گرفتيد؛ اين فرمايش خود بي بي فاطمه زهرا است که به آنها فرمود: «فقبحاً لفلول الحدَ واللعب بعد الجدّ»؛ شما كه رفتيد در جنگهای زمان حضرت رسول آنطور مجاهده كرديد پس چه شد بعد از آن همه مجاهده، همه چيز را به بازي گرفتيد؟ در مقابل دشمنان و مشركان شمشيرهايتان تيز بود و مبارزه مي‌كرديد اما چه شد در اين مصاف كه مهمتر از آن جنگها است، شمشيرهایتان كند شد و اينجور به ذلت افتاديد؟ آن روزها صحبت از جنایت‌ها و قتل و خون‌ریزی‌ها و حکومت حجاج‌بن‌يوسف ثقفي و بُسر ابن أرطاة و امثال این جنایت‌کاران نبود؛ اينها از ثمرات سقیفه است که بعدها آمدند اما همان روز اول که فاطمه زهرا خطبه مي‌خواند خبر از آینده می‌دهد که می‌فرماید: «و ابشروا بسيف صارم واستبداد من الظالمین»؛ یعنی بشارت باد بر شما به شمشیرهای گداخته و استبداد ظالمان؛ کلمات فاطمه زهرا مخصوصا در خطبه با زنان مدينه خیلی عجيب و غریب است؛ فاطمه زهرا چه دارد می‌فرماید؟ عقل مبهوت است؛ دقیق خبر از آینده و بشارت به آنها می‌دهد که چه شمشیرهای گداخته‌ای و چه ظالمان مستبدی بر شما مسلط می‌شوند؛ چه كشت و کشتاري در همين مدينه شد؟ روزگاری بر همين اهل مدينه كه به فاطمه زهرا جواب منفی دادند و او را یاری نکردند و تنها و غریب گذاشتند، گذشت که يزيد به مدینه لشكر كشيد و تا سه روز جان و مال و ناموس آنها را حلال کرد و آنقدر از اينها كشت كه طبق نقل خودشان تا پاي قبر پيامبر اکرم خون جاري شد و تا سال‌ها در ازدواج دخترانشان شرط دوشیزگی ذكر نمي‌كردند؛ نتیجه انحراف از ثقلین و غدیر و امامت و ولایت امیرالمومنین و یاری نکردن فاطمه زهرا و امیرالمومنین و سکوت در مقابل ظلم و انحراف و یاری ظالمین همين است؛ وقتی تن به ولایت امیرالمومنین ندهید، امثال یزید بر شما مسلط می‌شوند و لذا فاطميه يعني بر افراشتن پرچم و رايت ادامه اسلام اصیل؛ فاطمیه یعنی راه اسلام و مكتب رسول الله نمرده است؛ فاطمیه یعنی آن كلماتي كه به عنوان وحي بر سينه مقدس پيامبر اکرم نازل و بر لبان پيامبر جاري شد، نمرده و باقي است؛ همان راه رسول خدا در قالب امامت زنده و باقی است و خط امامت در برابر خط انحراف است؛ اين رايت مقابل رايت انحراف است و تا به امروز هم ادامه پيدا كرده است. امروز رايت شيعه و تفكر شيعه، تفكر حقّ است؛ البته تفكر داعشي هنوز هم هست و این تفکر شئون مختلف دارد از طالبان تا سپاه صحابه هرچه هم باشد فرق نمي‌كند چون الكفر ملة واحدة و همه‌شان يكي هستند؛ لذا اینها واقعیت است و دورویی ادامه دارد و اين مردم فريب‌خورده نتيجه انتخاب‌شان را دیدند.‌

فاطمه زهرا فرياد زد و چه بر سرش آوردند؟ او زندگي و سلامتی و عمر و جنین شش ماهه‌اش را فدا کرد، اما حجت‌هايي براي ما گذاشت که هنوز بعد از چهارده قرن، سقیفه و پیروان سقیفه را باطل می‌کند؛ ما با آقایان عامه خيلي بحث كرديم و شاهد مناظره‌ها بوديم و در کتابها مطالعه و غور كرديم که هر جا مطلب به فاطمه زهرا مي‌رسد، زبان‌ها دیگر الكن مي‌شود. پيامبر اکرم يك دختر داشته است و از آن حضرت يك دختر باقي مانده است که به فاصله کوتاهِ بعد از دو ماه یا سه ماه یا کمتر یا بیشتر از دنيا رفته است، اجر رسالتی را که مودت به فاطمه زهرا است، چگونه پرداخت شد؟ چرا دفن او مخفي و شبانه بوده است و قبرش هنوز مخفی است؟ چه تجليلي و كدام تشيیع انجام شد؟ اميرالمومنين هم همینطور بوده است؛ بعد از سي سال از این مصائب و آن دوره خلافت کوتاه که شهید می‌شود آن حضرت را هم مخفيانه دفن مي‌كنند و قبرش هم تا ساليان سال مخفي مي‌ماند؛ آیا برافراشتن اين رايت اينقدر خطرناك بوده است؟ آیا اين رايت اينقدر هزينه داشته است؟

اهمیت تعظیم فاطمیه

امروز اين رايت را ما به دوش مي‌كشيم؛ اين رايت را فاطميه به دوش مي‌كشد و لذا اين معنا را فراموش نكنيم؛ فراموش كردن و ناديده گرفتن فاطميه، فراموش كردن و ناديده گرفتن اصالت‌ها و ريشه‌ها است؛ كربلا يك تجلي از آن مصائبی است که بر فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها وارد شده است. به نقل آقایان عامه مثل خوارزمی سیدالشهدا در عاشورا مي‌فرمود: «قتلني فلان  و فلان»؛ اين واقعيت قصه است؛ شما كلمات ائمه را ببينيد و از فاطمیه تجليل كنيد؛ تعظیم فاطميه تعظیم اصالت‌ها و محكوم كردن انحراف و تفكر باطل است؛ اين را در ایام فاطمیه فراموش نكنيم؛ فاطمه زهرا در این تفکر حكومت دارد و در رأس این تفکر و رایت است؛ اين نکته را توجه داشته باشيد که فاطمه زهرا هويت ما شیعیان و هويت تفكر شيعي است؛ فاطمیه را قدر بدانيد و تجليل كنيد و در هر حدي كه مي‌توانيد تبليغ برويد و صحبت كنيد ‌و در مجالس شركت كنيد چون تعظیم فاطميه تعظیم آن چيزي است كه پيامبر اکرم برای آن، این همه زحمت كشيد و بيست‌وسه سال رنج برد و خون دل خورد؛ اميدواريم خداوند ما را در اين مسير ياري بفرمايد و السلام عليكم و رحمةالله و برکاته.

تصاویر
  • تعظیم فاطميه تعظیم اصالت‌ها و محكوم كردن انحراف و تفكر باطل است / تعظیم فاطميه تعظیم آن چيزي است كه پيامبر اکرم برای آن، این همه زحمت كشيد و بيست‌وسه سال رنج برد و خون دل خورد
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر حضرت آیت الله علوی بروجردی می باشد. (1403)
دی ان ان