English | فارسی
یکشنبه 21 بهمن 1397
تعداد بازدید: 962
تعداد نظرات: 0

یک مرجع تقلید از همین حوزه مقدسه حرکت کرد و حرکت او در چهل سال پيش قدرت‌های مطرح آن روز دنیا را متزلزل کرد

یک مرجع تقلید از همین حوزه مقدسه حرکت کرد و حرکت او در چهل سال پيش قدرت‌های مطرح آن روز دنیا را متزلزل کرد
بیانات حضرت آیت‌الله علوی بروجردی حفظه‌الله به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد اعظم، 11-11-1397

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نقش‌آفرینی منافقان بعد از شهادت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله

در ایامی که به وجود مقدس فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و نام و یاد ایشان تعلق دارد، لازم است به بعضی از مطالب توجه و دقت شود؛ رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله ندای دعوت و رسالت خود را با کلام «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» آغاز کردند و مردم را به وحدانیت خدا و توحید دعوت نمودند و این رسالت را در طول ده سال در مکه و سیزده سال در مدینه به نحو مستوفایی انجام دادند و ندای وحی و پیام خداوند را به مردم رساندند اما در مقابل این رسالت، کسانی ایمان آوردند و در جنگ‌ها و غزوات در کنار رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله جنگیدند و افرادی در مکه و بعد در مدینه افزون‌تر با پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله مبارزه کردند و مبارزه کنندگان دو دسته بودند؛ گروه اول کفار و مشرکان که با پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله جنگیدند و گروه دوم که در مکه چندان آشکار نبودند ولی در مدینه خیلی واضح و آشکار شدند، منافقان بودند و اینها هم در مقابل پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله ایستادند و مبارزه کردند و یکی از بزرگ‌ترین ابتلائات رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در دوره رسالتش حتی بیشتر از مشرکان و کفار، همین منافقان بود تا جایی که در مدینه در برابر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله مسجد ساختند و مسجد ضرار را منافقان سر و پا کردند و این واقعیت است که در آیات قرآن بیش از آیاتی که راجع به متقین و مومنان و یا درباره کفار و مشرکان است، سخن از منافقان است؛ کسانی که با نفاق در مقابل پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله ایستادند و کارشکنی‌ها کردند و بعد از بیست‌وسه سال رسالت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به لقای الهی رفتند و سوال مهم این است: منافقانی که در طول رسالت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله بزرگ‌ترین چالش برای آن‌حضرت بودند، بعد از شهادت آن‌حضرت و برپایی سقیفه چه شدند؟ از اهل تاریخ و علمای کلام اسلام می‌پرسیم که منافقان چه شدند؟ شما در طول بیست‌وپنج سال یعنی از شهادت پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله تا زمانی که مردم به در خانه امیرالمومنین علیه‌السلام ریختند و او را به خلافت اجبار کردند و برانگیختند، در هیچ صفحه‌ای از تاریخ نامی از منافقان دیگر نمی‌شنوید و هیچ حرکتی ندارند لذا این سوال مطرح است و هر کسی می‌تواند از خودش بپرسد که منافقان بعد از پیمغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله چه شدند؟ آیا یک‌شبه هدایت شدند در حالی که در طول بیست‌وسه سال رسالت آن‌حضرت هدایت نشدند و از ضربات آنها مصون نماند؟ یا اینکه یک‌شبه از دنیا رفتند؟ یا اینکه با حکومت رفیق شدند و حکومت سقیفه در مسیر آنها حرکت می‌کرد و مشکلی با حکومت سقیفه نداشتند؟ بلکه مشکل با خود پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله بود و وقتی شهید شد، دیگر مسئله‌ای نبود و در واقع آنها حکومت و زمام امر را بعد از پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به دست گرفتند و لذا توطئه‌ای به نام اسلام جاهلی شکل می‌گیرد یعنی حفظ ظاهر تعالیم پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در حدی که نیاز دارند تا ابزار و وسیله‌ای باشد برای اینکه بر مردم سلطه داشته باشند حفظ ظاهری به این است که مردم نماز بخوانند و نماز جمعه و جماعت اقامه کنند و قرآن بخوانند و حج بروند و ازدحام جمعیت باشد اما روح اسلام دیگر حاکم نباشد و موازینی که وحی آورده است و پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله مقرر کرده است دیگر مطرح نباشد و همان کسانی که در جاهلیت سردمدار بودند در رأس حکومت بنشینند و به نام اسلام حکومت کنند؛ بنی‌امیه و معاویه به نام مشرک و کافر با اسلام می‌جنگیدند اما بعد از سقیفه به نام اسلام با اسلام مبارزه می‌کردند و به نام اسلام با حکم الهی مقابله می‌کردند و این مسئله‌ای است که ما بعد از پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله با آن مواجه هستیم و عامه مردم هم بی‌توجه‌اند لذا سقیفه تشکیل می‌شود و کسانی فریاد می‌زنند اما فریادها در تاریکی‌ها گم می‌شود.

محوریّت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در بقای اسلام

فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها اینجا محور است که فریاد بر می‌آورد و مردم را به حفظ اصالت‌هاي وحی و ریشه‌ها دعوت کند که به خطا نیفتید و کج نروید؛ این افرادی که به عنوان  زمام‌دار اسلامی و به عنوان خلیفه اسلام، شما را دعوت می‌کنند، سخن‌گوی اسلام نیستند و این ندا را فاطمه زهرا بلند می‌کند و اين پرچم مال فاطمه است و لذا بزرگداشت فاطمیه، بزرگداشت وحی و اصالت‌ها و ارزش‌ها در اسلام است؛ چرا رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله مکرر از دختر بزرگوارش به امّ‌ابیها تعبیر می‌کند؟ پیامبری که به قول قرآن «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏، إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى‏[1]»؛ او بیهوده سخن نمی‌گوید؛ امّ به معنای ریشه است و چون تَکَوُّن زمین از مکّه آغاز شده است به آنجا امّ‌القري گفته شده است اما فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها ریشه و پایه چه كسي است؟ به مادر که امّ گفته شده است چون مادر برای فرزند پناه است اما فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها کجا پناه پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله است؟ فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بعد از شهادت آن‌حضرت و تشکیل سقیفه پناه پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در حفظ مکتب آن‌حضرت می‌شود لذا اگر مکتب پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله حفظ می‌شود به یاری فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و ندایي است که او بلند کرده است؛ پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله ریشه در ایجاد رسالت و اسلام است اما فاطمه زهرا ریشه در ابقای رسالت و اسلام است و لذا در حدیث کساء شما می‌بینید که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها محور است که در این حدیث خدای‌تعالی به جبرئیل می‌فرماید: «هم أهل بيت النبوّة و معدن الرسالة و هم‏ فاطمة و أبوها و بعلها و بنوها» یعنی فاطمه و پدر فاطمه، فاطمه و همسر فاطمه، فاطمه و فرزندان فاطمه؛ بنابراین فاطمه زهرا محور است و محوریّت بر این اساس است  که پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله اسلام را عرضه کرد اما حفظ میراث آن‌حضرت بر دوش فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها گذاشته شد و اگر نبود مجاهدت‌های او در طول این مدت کوتاه، میراث پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله حفظ نمی‌شد و ما هم نمی‌دانیم این مدت کوتاه چقدر است؛ آیا چهل روز یا هفتادوپنج روز یا نودوپنج روز است؟ هر چند روز که باشد به هر حال خطبه‌ها و بلند کردن صدا و ندای مظلومیّت و حقانیّت برای مهاجر و انصار و به استیضاح کشیدن حکومت وقت در مسجد النبی باعث شد که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها حجّت بالغه باشد و از ائمه بزرگوار خودمان نقل  شده است: «نحن‏ حجج‏ اللّه على خلقه و جدّتنا فاطمة حجة اللّه علينا[2]» یعنی ما حجت‌های خدا بر مردم هستیم اما مادر ما، فاطمه زهرا حجت بر ما است؛ لذا این شأن فاطمه زهرا است و در مقابل حرکت انحرافی می‌ایستد و فریاد می‌زند و کلماتی دارد که باید آنها را از زبان فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها  بشنویم.

فرازهایی از خطبه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها

حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها دو خطبه دارد؛ یکی آن خطبه معروف در مسجد مدینه برای اینکه مردم یادشان نرود، می‌فرماید: «أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنِّي فَاطِمَةُ وَ أَبِي‏ مُحَمَّدٌ صَلَّى‌اللَّهُ‌عَلَيْهِ‌وَآلِه‏» یعنی بدانید من چه کسی هستم، من تنها بازمانده پیغمبری هستم که شما هر دم نامش را بالای مأذنه می‌برید و فراموش نکنید و دیگری وقتی زنان مهاجر و انصار تازه در روزهای آخرین عمر فاطمه زهرا به یاد آوردند که پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله دختری هم دارد به عیادت فاطمه زهرا آمدند و آنجا بانوی بزرگ اسلام مطالبی را بازگو می‌کند که مردان شما کسانی بودند که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را تنها نگذاشتند و در کنار آن‌حضرت با مشرکان جنگیدند و ندای اسلام را بلند کردند و در جنگ‌های بدر و احد و حنین استقامت کردند اما امروز که در فقدان پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، ندای انحراف بلند شده است چه اتفاقی افتاده است که این مردان ساکت‌اند؟ چرا در مقابل انحراف عکس‌العمل نشان نمی‌دهند؟ آن شمشیرهای استواری که در یاری رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بلند می‌شد و بر پیکر مشرکان فرود می‌آمد، چه شد؟ «فَقُبْحاً لِفُلُولِ‏ الْحَدِّ»، وای بر شمشیرهای کُند شده؛ «وَ اللَّعِبِ‏ بَعْدَ الْجِدِّ»؛ بعد از آنكه به طور جدی و اساسی در کنار پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله وارد شدید، چه شد که امروز بعد از آن‌حضرت همه چیز را بازیچه گرفتید؟ چه شد که امروز استواری دیروز را ندارید؟«وَ قَرْعِ الصَّفَاةِ وَ صَدْعِ الْقَنَاةِ»؛ چه شد که با تن دادن به ذلّت در مقابل افرادی که شما را به انحراف می‌خوانند، سکوت می‌کنید؟ چه شد نیزه‌هایي که به یاری اسلام بلند کرده بودید؟ چرا امروز این نیزه‌ها شکسته و شکاف برداشته است؟ «وَ خَتْلِ الْآرَاءِ وَ زَلَلِ الْأَهْوَاء»؛ چه شد که دیدگاه‌های شما به انحراف کشیده شد؟ چرا امروز در اراده شما تزلزل پيدا شده است؟ «وَ بِئْسَ‏ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُم»؛ چه راه بدی برگزیدند کسانی که تا دیروز مدافع رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بودند؛ «وَيْحَهُمْ أَنَّى زَعْزَعُوهَا عَنْ رَوَاسِي الرِّسَالَةِ وَ قَوَاعِدِ النُّبُوَّةِ وَ الدَّلَالَةِ»؛ وای بر آنها و شرم باد بر آنها، چرا قوائد نبوت و دلالت و خلافت و زمام‌داری اسلام را از آن پایه‌های محکم و اصول اساسی که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله تعیین کرده بود به کسانی که اهلیت ندارند، منتقل کردند؟ شما امروز اختیار داشتید اما سکوت کردید و به تماشا نشستید آیا متوجه عواقب این امر هستید؟ انذاری که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها می‌دهد مهم است: «ثُمَّ طِيبُوا عَنْ دُنْيَاكُمْ أَنْفُساً»؛ شما خلافت و امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را نمی‌خواهید و سکوت می‌کنید و حالا بروید و مشغول دنیای خودتان باشید، بالاخره زندگی و زن و بچه دارید و دلتان نمی‌آید از این علایق بگذرید و از حق دفاع کنید ولی «وَاطْمَئِنُّوا لِلْفِتْنَةِ جَاشاً»؛ برای فتنه‌های وحشتناکی که در آینده در پیش روی شما است مهیا باشید؛ «و َابْشِرُوابِسَیفٍ صارِمٍ»؛ من شما را بشارت می‌دهم به شمشیرهایی که در آینده از طرف ظالمان بالای سر شما برافراشته خواهد شد؛ «وَ سَطْوَةِ مُعْتَدٍ غاشِمٍ» و به سلطه افراد تجاوزگر و بیدادگر؛ «وَ بِهَرْجٍ شَامِلٍ» و وقتی از قواعد عدول می‌کنید به نام اسلام بر شما حکومت می‌کنند اما سلیقه خودشان را إعمال می‌کنند و ضوابطی را که پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله بر اساس وحی آورد، زیر پا مي‌گذارند؛ «وَ اسْتِبْدَادٍ مِنَ الظَّالِمِينَ»؛ ظالمانی که فردا به نام دین بر شما حکومت می‌کنند، استبداد به خرج می‌دهند؛ شما رسالت پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله و حقیقت قرآن را رها کردید اما منتظر این روزگار باشيد که «یدَعُ فَیئَکمْ زَهِیداً وَ جَمْعَکمْ حَصِیداً»؛ اموال شما به تاراج خواهد رفت و خون شما ریخته خواهد شد و گروه گروه از شما کشته می‌شوند و ظلمی که امروز شما بنیان می‌گذارید فردا دامن خود شما را خواهد گرفت؛ «فَيَا حَسْرَتَى لَكُمْ وَ أَنَّى بِكُمْ وَ قَدْ عَمِيَتْ عَلَيْكُم‏»؛ تاسف باد بر شما که چشمانتان از دیدن باز مانده است و کور شدید و نمی‌توانید این روزگار را ببیند ولی بدانید چه کردید؛ «أَنُلْزِمُکمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا کارِهُونَ» من شما را به حق و عدل دعوت می‌کنم و شما را به حفظ اصالت‌ها فرا می‌خوانم اما شما به حرف فاطمه زهرا گوش نمی‌دهید و در مقابل او می‌ایستید و آزار و اذیت‌ها به فاطمه زهرا را تماشا می‌کنید و دختر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را در برابر دیدگان شما می‌کوبند اما شما فقط نظاره‌گر هستید، همان بیانی که امیرالمومنین صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه در حال دفن فاطمه زهرا دست‌هایی شبیه به دست‌های رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نمودار شد و پیکر رنجور فاطمه را در میان آن دست‌ها گذاشت و با آن‌حضرت تکلم می‌کند که «سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا»؛ یا رسول الله دخترت به تو خواهد گفت که امت تو برای کوبیدن فاطمه زهرا اجتماع کردند؛ هضم یعنی  کوبیدن و له کردن و تعبیر امت است نه افراد خاص و نه فقط اهل سقیفه بلکه امت که با سکوت‌شان و با رضايت‌شان و با بی‌تفاوتي‌شان نشستند و هضم و له کردن و کوبیدن فاطمه زهرا را تماشا کردند؛ «فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ»؛ یا رسول الله از دخترت سوال کن که چه بر سرش آوردند؟ نه تنها سوال کن بلکه اصرار کن که فاطمه به تو بگوید چون به طور عادی نخواهد گفت و به من هم که همسرش بودم چیزی نگفت از آنچه که به سر فاطمه آوردند؛ این جملات امیرالمومنین علیه‌السلام خطاب به پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله است.

رسالت امروز شیعیان

ما امروز این رسالت را بر عهده داریم. تعظیم و تکریم فاطمیه، تکریم این ندا است؛ ندایي که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها برای بقای اسلام و حفظ ارزش‌ها و اصالت‌های اسلام و حفظ پایه‌هایي که پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله برای حکومت گذاشت، بلند کرده است؛ ندای فاطمه زهرا حفظ این اساس است و این ندایي است که امیرالمومنین بر اساس همین ندا حرکت می‌کند و سیدالشهدا بر اساس همین ندا قیام می‌کند و لذا من مکرر عرض کردم آنچه ما از کربلا می‌بینیم تجلی آن چیزی است که بر فاطمه زهرا گذشته است؛ شما در کلمات سیدالشهدا این تعبیرات را می‌بینید: «انا قتیل یوم الاثنین»؛ من کشته‌شده روز دوشنبه هستم؛ عاشورا روز دوشنبه نبوده است اما سقیفه روز دوشنبه بوده است یا تعبیر «قتلنی فلان و فلان»؛ یا مرحوم آیت‌الله آقاي شيخ محمد حسين اصفهاني رضوان‌الله‌عليه با زبان شعر سروده است: «و ما رَماهُ إِذ رَماهُ حرملة فَإِنَّما رَماه مَن مَهَّدَ لَه»؛ یعنی تیری را که حرمله روز عاشورا به قلب مطهر سید الشهدا یا به گلوی طفل شش ماهه پرتاب کرد، حرمله نینداخت بلکه این تیر را کسی انداخت که قبلا آن را آماده کرده بود و کمان در دست دیگران و در دست اهل سقیفه بود و از آنجا پرتاب شد لذا ریشه کربلا را باید در سقیفه جستجو کرد و این واقعیت است و این فاطمیه است.

اعزاز فاطميه و تجلیل از فاطمیه و بزرگداشت فاطمیه این است که ما امروز بتوانیم این ندا را به گوش دنیا برسانیم که فاطمه زهرا چه می‌گفت و این ندا باقی مانده است و اگر ندای فاطمه زهرا نبود امروز اصلاً از ان اساسی که پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله آورده بود خبری نبود و تفکر شیعه و تفکر اهل بیتی از این حرکت می‌جوشد و این تفکر در مقابل تفکر سقیفه‌ای است که بنی‌امیه و بنی‌عباس فرزندان نامشروع سقیفه شدند و تا به امروز ادامه پیدا کرد و تفکر وهابیت و داعش فرزند نامشروع سقیفه است که امروز هم دنیای اسلام  گرفتار این تفکر است و مبارزه ادامه دارد و تمام نشده است و هنوز ندای فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بلند است و این ندا را امروز هم ما می‌شنویم و این واقعیت دارد.

معاویه افرادی را برای توهین و ناسزاگویی به امام حسن مجتبی صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه بسیج کرد و افرادی نشسته بودند و اظهار نظر می‌کردند و می‌خواستند از امیرالمومنین علیه‌السلام بدگویی کنند، به امام مجتبی گفتند پدر تو چنین و چنان بود و در روز بدر بیست‌وپنج نفر از سران بنی‌امیه را با دست خودش کشت لذا کینه‌های بنی‌امیه از علی‌بن‌ابیطالب به خاطر جنگ‌هایی که با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله داشتند، اینجا در مقابل فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها جلوه‌گر شد و به قول عبدالله علائلی که سنی است حکومت معاویه انتقام جاهلیت از اسلام بود و انتقامی بود که جاهلیت از اسلام کشید و این واقعیت است؛ حکومت به دست اسلام جاهلی افتاد که فقط ظاهر و نشان اسلام دارد اما از حقیقت اسلام تهی است و این اسلام زنده کننده نیست و حرکت ایجاد نمی‌کند.

توصیه‌های مهم به مسئولان محترم

امسال ایام فاطمیه و دهه فجر تقارن پیدا کرده است؛ در طول هزاروچهارصد سال ندای فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در بین مردم شیعه حرکت آفرید و این حرکت در مقابل ظلم از فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها آغاز شد و ما این نمادها را یکی پس از دیگری در تاریخ حرکت شیعه می‌بینیم و عزیزان جوان من آن روزها را یادشان نیست که یک مرجع تقلید از همین حوزه مقدسه حرکت کرد و حرکت او در چهل سال پيش  قدرت‌های مطرح آن روز دنیا را متزلزل کرد و این مردم بودند که به ندای ایشان جواب مثبت دادند و همگام شدند و این حرکت آغاز شد و این حرکت همانی است که ما امروز می‌بینیم مدافعان حرم در مقابل داعش دارند و این واقعیت است و هنوز هم این مبارزه بین تفکر شیعه و سقیفه ادامه دارد اما مردم ایران که این حرکت را شکل دادند در طول این مدت به نام فاطمه زهرا و امیرالمومنین و اهل بیت علیهم‌السلام از ما روحانیت تبعیت کردند و دنبال ما آمدند؛ آبروی آنها بود که به ما روحانیون آبرو داد تا مردم دنبال ما بیایند و چه مسئولیت سنگینی به دوش ما امروز می‌افتد لذا همه شما عزیزان و همه مردم مخصوصاً مسئولان محترم توجه داشته باشید مسئله فقط این نیست که عهده‌دار حکومت بر مردم باشید بلکه شما رایت و پرچم فاطمه زهرا را بر دوش دارید و این پرچم را به دوش می‌کشید پس باید حرمت این پرچم را در همه شئون آن حفظ کنید و نسبت به این مردم خدمت‌گزار باشید؛ اینها مردمی بودند که آن روزگار جلوی مسلسل رفتند و کنار امام و شما ایستادند؛ ما شاهد بودیم و اینها را دیدیم؛ اینها مردمی بودند که در دوران جنگ جان دادند و نگذاشتند یک سانتی‌متر مربع از خاک این مملکت به دست صدام بیفتد؛ همه دنیا به صدام تجهیزات می‌داد و ما تجهیزات نداشتیم اما ایمان مردم بود که پرچم یا زهرا و یا حسین و یا علی روی پیشانی آنها نقش بسته بود لذا این رایت حرمت دارد و این حرمت را برای مردم حفظ کنید؛ این مردم خون دادند و همه تحریم‌ها را تحمل کردند و پای ما ایستادند اما این مسئولیتِ سنگین دارد؛ گمان نکنید راحت بتوانیم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنیم؛ ما در برابر مردم مسئول هستیم و باید به مردم نشان بدهیم که در همان مسیر حرکت می‌کنیم و اگر مردم احساس بکنند که ما این پرچم را کنار گذاشتیم و ديگر آن را به دوش نمی‌کشیم مردم با ما راه نخواهند آمد و در مقابل ما می‌ایستند؛ ما امروز به هوش باشیم؛ این مردم سزاوار خدمت هستند؛ حرکات نادرست و مسائلی از قبیل اختلاس‌ها و ظلم‌هايی که گاهی به مردم می‌شود با این رایت و رسالت تناسب ندارد؛ اين را توجه داشته باشيد که‌ ما مسئولیم و ما امروز پرچم و رایتی را که به دوش می‌کشیم، رایت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است و هنوز هم جوانان ما به عنوان مدافع حرم در مقابل داعش می‌ایستند و شهید می‌شوند؛ آیا این خون‌ها را می‌شود ناچیز شمرد؟ چه خون‌هایي چهل سال پیش در همین ایام بر زمین ریخته شده است لذا حرمت این خون‌ها را متوجه باشیم و نگه داریم و در همان مسیر حرکت کنیم و این رایت امروز تحت لوای رهبری معزّز نظام و مراجع عالی‌قدر تقلید و رموز شیعه دارد حمل می‌شود و آن بزرگانی که شما را به تعظیم فاطمیه فرا می‌خوانند و می‌گویند در فاطمیه همت کنید و حرکت کنید و بیرون بیایید و عاشورای ثانی رقم بزنید در همین مسیر قدم بر می‌دارند چون اساس و ریشه، فاطمیه است و خود این انقلاب برگرفته از این پرچم و از این حرکت است لذا مراقب باشیم در بین ما انحراف ایجاد نشود و این واقعیت را متوجه باشیم؛ من امیدوارم خداوند ان‌شاءالله این توفیق را به ما بدهد که بتوانیم پرچم‌داران شایسته‌ای برای این حرکت باشیم و جواب‌گوی صادق برای مردم باشیم چون مسئولیت ما بسیار سنگین است و هر کدام از ما رسالتی را بر عهده داریم و امروز نباید فریاد فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها گم بشود همانطور که دیروز در میان تاریکی‌ها گم شد؛ من بارها گفته‌ام که مردم ایران چون مردمی بودند که آن سابقه تمدنی بزرگ را داشتند، آرام آرام رو به سقیفه نیاوردند و روي به اهل بیت علیهم‌السلام آوردند و علی‌شناس و فاطمه‌شناس شدند و هنوز هم حتی در راه حفظ حرم دختر فاطمه زهرا، زینب کبری و در راه حفظ حرمت دختر سه ساله سیدالشهدا در سوریه دارند خون می‌دهند؛ این عشق فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است لذا به هوش باشیم و خدای ناکرده از رسالتي که داریم غفلت نکنیم و حرمت پرچمی را که بر دوش  می‌کشیم، فراموش نکنیم و از یاد نبریم که اعتبار ما به حرمت فاطمه زهرا است و مردم  اعتمادی که به ما دارند به حساب اهل بیت و‌ سیدالشهدا و امیرالمومنین و فاطمه زهرا علیهم‌السلام است و ما راهمان را گم نکنیم و راه ما مشخص باشد.

ذکر مصیبت

من چند جمله هم در پایان عرایضم به عنوان ذکر مصیبت عرض کنم؛ ایام فاطمیه است؛ عرض کردیم آقا امیرالمومنین صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه پیکر رنجور فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را روي دست بلند کرد اما محرمی نیست که پیکر رنجیده زهرا را از دست علی‌بن‌ابیطالب بگیرد و داخل قبر بگذارد؛ فرزندانش هم کوچک هستند یا در تشیع نیستند و جمع محدودی آنجا هستند و کسی نباید خبر می‌شد و این دفن مخفیانه از رموز بقای حرکت فاطمه زهرا است که بعد از هزاروچهارصد سال هنوز از عالم سنی سوال می‌شود که چرا تنها دختر پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله دو ماه بعد از شهادت آن‌حضرت مخفیانه و شبانه باید دفن بشود؟ بعد از بیست‌وپنج سال که امیرالمومنین خلیفه می‌شود، او هم بعد از شهادت شبانه و مخفیانه دفن می‌شود؛ آیا این ها غربت و مظلمومیت نیست؟ در آن شب تنهایی امیرالمومنین که شاید متحیر است چه کند، دو دست شبیه دست‌های پیغمبر نمودار شد؛ «قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ‏ الرَّهِينَة»؛ این جواب پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله بود که در شب زفاف فاطمه زهرا به امیرالمومنین فرمود «هذه ودیعتی و ودیعة الله»؛ اما این ودیعه‌اي که پیامبر اکرم آن شب به امیرالمومنین داد کمرش شکسته نبود و بازوی او شکسته و ورم کرده نبود؛ آقا با رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله صحبت می‌کند که یا رسول الله اجازه بدهید که من چیزی نگویم اما شما خودتان از دخترتان فاطمه زهرا با اصرار بپرسید که چه به سر او آوردند؛ مرحوم آیت‌الله آقاي شیخ محمد اصفهانی می‌گوید: «وَ لَسْتُ أدْرِى خَبَرَ المِسْمَارِ سَلْ صَدْرَهَا خَزَانَةَ الأسْرَارِ»؛ من خبر ندارم و نمی‌دانم قضیه میخ در چه بوده است، شما می‌خواهید خبر بشوید و اطلاع بگیرید، بروید از سینه فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بپرسید؛ شرح سفارشات نبی را ستمگران با میخ در به سینه زهرا نوشته‌اند.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 


[1]. سوره نجم، آیات 3و4.

.[2] عوالم العلوم و المعارف، ج‏11، ص 1030.

 

 

تصاویر
  • یک مرجع تقلید از همین حوزه مقدسه حرکت کرد و حرکت او در چهل سال پيش قدرت‌های مطرح آن روز دنیا را متزلزل کرد
  • یک مرجع تقلید از همین حوزه مقدسه حرکت کرد و حرکت او در چهل سال پيش قدرت‌های مطرح آن روز دنیا را متزلزل کرد
  • یک مرجع تقلید از همین حوزه مقدسه حرکت کرد و حرکت او در چهل سال پيش قدرت‌های مطرح آن روز دنیا را متزلزل کرد
  • یک مرجع تقلید از همین حوزه مقدسه حرکت کرد و حرکت او در چهل سال پيش قدرت‌های مطرح آن روز دنیا را متزلزل کرد
  • یک مرجع تقلید از همین حوزه مقدسه حرکت کرد و حرکت او در چهل سال پيش قدرت‌های مطرح آن روز دنیا را متزلزل کرد
  • یک مرجع تقلید از همین حوزه مقدسه حرکت کرد و حرکت او در چهل سال پيش قدرت‌های مطرح آن روز دنیا را متزلزل کرد
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر حضرت آیت الله علوی بروجردی می باشد. (1403)
دی ان ان