خداوند به وسيله كوثر و صديقه كبري، اساس اسلام اصيل را ابقاء كرد
بیانات حضرت آیتالله علوی بروجردی حفظهالله به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلاماللهعلیها در پایان درس خارج فقه، دوشنبه، 1397/12/06
بسم الله الرحمن الرحيم
کوثر؛ کثرت نسل رسول خدا صلیاللهعلیهوآله
خدایتعالی زمانی که دشمنان، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را به خاطر نداشتن پسر شماتت میکردند، دختري بسیار با خیر و برکت به پيامبرش عنايت فرمود چون به هرحال اخلاق و آداب حاكم در آن زمان، آداب جاهلي بود و اگر كسي پسر نداشت به حساب نميآمد و ميگفتند اين شخص عقبه ندارد؛ البته گاهي اين مسائل در بین ما هم هست و میگویند اين شخص بچه ندارد و عقيم است و وقتی افراد فوت ميشوند، ميپرسند آیا بازماندهای دارد به فاتحهاش برویم تا او متوجه بشود ما رفتيم یا نه؟ در حالي كه تجليل از ميت و يا فاتحه رفتن امری قربي است براي اينكه مومن را تکریم كنيم و داشتن یا نداشتن بستگان و خوش آمدن یا نیامدن از رفتن ما اهمیت و موضوعیتی ندارد؛ به هر حال همه آن حيثيات جاهلي از بين نرفته است لذا کفار و مشرکان به پسر نداشتن پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله دل خوش كرده بودند چون آن حضرت قيام كرده و ارزشها و معيارهايي برخلاف آنچه آنها داشتند، آورده بود و معيارها و ارزشهای آنها را از ریشه و اساس تغییر میداد به همین دلیل داغ سنگینی بر دل داشتند که پيامبری آمده است و كل بساط و نظام آنها را كه نظام جاهلي بود، دارد به هم ميزند. ولو بعد از آن حضرت با توطئه موفق شدند ارزشها را برگردانند و معيارهايشان را در اسلام داخل كنند و اين دفعه با تسلط بیشتری به ميدان آمدند و ما در حالی صبح كرديم که همانهايي كه با پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله مي جنگيدند؛ مانند معاویه حاكم بر اسلام شدند و جاي آن حضرت نشستند و عليبنابيطالبي كه آن همه در بر پا كردن اسلام زحمت كشيده بود، مطرود شد و به دستور همان خليفه غاصب مسلمانان در مساجد و منابري كه به همت همين عليبنابيطالب علیهالسلام سرپا شده بود، او را لعن میکردند.
بنابراین آن زمان فکر میکردند پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله پسر ندارد و عمر نوح و ابدی هم كه ندارد و بالأخره از دنیا میرود لذا اسلام هم تمام میشود. اين دلخوشي آنها بود و نقشهكشيها هم بر اساس همین دلخوشيها بود. اما خداوند به پيامبرش دختري داد که میفرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»؛ اگرچه وجوه مختلفی برای معنای کوثر گفتهاند مانند فخر رازي که پانزده قول یا بیشتر را در تفسیرش نقل ميكند اما در نهایت به نظر میرسد همين قول را ترجيح ميدهد كه مراد از كوثر در مقابل شماتت اعداء، وجود فاطمه زهرا سلاماللهعليها است؛ البته در طرق ما به این معنا خيلي زياد تاكيد شده است. غير از اين، احتمال اساسي در طرق ما وجود ندارد. اما ديگران خواستند احتمالات دیگری بدهند تا جایی که گفتند مراد از كوثر، اصحاب پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله است یا مراد از كوثر كل مسلمانانی است كه ايمان آوردند و اين اقوال آنجا ذکر شده است اما اين كوثري كه خداوند به پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله داد، وجود مقدس فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است که میفرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَر، إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»؛ مراد از «شانئك» همان كساني هستند كه به پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله طعن ميزدند كه پسر ندارد لذا خدایتعالی میفرماید آنها ابتر و دمبريدهاند و آنهایند که عقب ندارند نه تو؛ در اینجا ميشود به بقاء نسلي تفسیر كرد و تفسير خوبي هم هست و خود فخر رازي هم در بيان اين وجه ميگويد تا زمان ما ـ یعنی هشتصد سال پيش ـ با اينكه از اولاد زهرا سلاماللهعلیها تا به امروز صدها هزار نفر را كشتند اما هنوز نسل زهرا سلاماللهعلیها ميدرخشد و در همه جا به چشم ميخورد و اين تفسير اگرچه صوري هم باشد ولی واقعيت دارد.
چندین سال قبل دولت عربستان قبر مطهر جناب علیبنجعفر عریضی را که در قبرستاني در مدینه بود، تخريب كرد و جنازه را بيرون آوردند و به بقیع منتقل كردند چون شيعيان ايران جمع ميشدند و براي زيارت به آنجا ميرفتند و حق هم همين بود؛ البته ما که مكه ميرفتيم مأموراني آنجا بودند در بین شيعیان و غير شيعیان که به ما گفتند جنازه جناب علیبنجعفر عریضی بعد از حدود هزاروسیصد سال سالم بود و در بقيع جاي غير مشخصی دفن كردند و در قبال این تخریب حتي در مملكت ما خيلي اعتراضی و سر و صدايي به پا نشد ولی یکدفعه ما شنيديم در اندونزي و مالزي هیاهو شده است و جمع زيادي در اندونزي در اعتراض به اينكه جنازه مطهر جناب علیبنجعفر عریضی را از قبرش بيرون آوردند، به سفارت خانه عربستان در اندونزی حمله کردند و روزنامهها كه خبر را منعکس کرده بودند، نوشتند که سادات زيادي در اندونزي هستند که به سادات عريضي معروفاند و از اولاد جناب علیبنجعفر عريضي هستند و تعدادشان در اندونزی متجاوز از پنجمیليون نفر است؛ این جمعیت تنها سادات عريضي آنجا است و سادات غير عريضي هم آنجا هستند و اين نشان ميدهد که اين نسل چطور رشد كرده است و اين تفسير ظاهري است اما در مقابل از آنهايي كه شماتت ميکردند چه كساني باقي ماندند؟ از نسل معاويه و بنياميه چه كساني باقي ماندند؟ البته سلف غير صالحشان مانند داعشیها باقي ماندهاند ولی اولادشان نيستند و لذا تفسير آیه شریفه در ظاهر همين است.
کوثر؛ حافظ اسلام اصیل
این سوره واقعيت ديگري را هم نشان ميدهد که آنها از اینکه پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله اسلام را آورده و جاهليت و معیارهایش را به هم زده است، وحشت داشتند و امیدوار بودند که با فوت آن حضرت اسلام هم تمام شود؛ البته نقشه را ادامه دادند و رها نكردند اما خداوند به وسيله كوثر و صديقه كبري، اساس اسلام اصيل را ابقاء كرد؛ با همان فريادها و خطبهخوانيها و گريهكردنها و قبر مخفي و دفن شبانه و تشییع غریبانه فاطمه زهرا، اسلام را حفظ کرد؛ آن هم نه اسلام اسمي و اسلام جاهلي که اسلام اصيل و همان اسلامی را كه پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله آورده بود به وسيله دختر و اولاد اين دختر و همسر اين دختر، ادامه داد و اسلام اصیل باقی ماند؛ بله روزگاري آمد که اسم علي علیه السلام جرم بود و میكشتند و قتل عام ميكردند اما آیا امروز تفكر شيعه که همان اسلام اصیل است، باقي نمانده است؟ امروز تفكر شیعه در دنيا مطرح است و كشورهايي در دنيا هستند که شیعه در آنها اكثريت و یا اقليتی قوي با جمعیت زیاد است مانند هندوستان که شیعه در آنجا اقلیت است ولی جمعیتشان از کل جمعیت ایران بیشتر است لذا شيعه و تفکر آن باقی مانده است.
آیه «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» یعنی چه؟ دمبريده چه كساني هستند؟ یعنی آنها عقبشان باقي نماند و آن تعاليمي كه داشتند باقی نخواهد ماند؛ اگرچه آن تعالیم را با جاهليت در اسلام داخل كردند و تا امروز هم هنوز باقي مانده است اما اين اميدواري را داريم كه اين تفكر هم زائل شود و اين دمبريدگي بايد تحقق پيدا كند چون هنوز آن تفكر جاهلي که امروز تفكر سلفي و وهابیت است وجود دارد؛ ما خيال نكنيم وهابيت اسناد به ابنتيميه يا محمدبنعبدالوهاب دارد؛ بله دولت انگلستان محمدبنعبدالوهاب و فكرش را تقویت کرد و سعوديها را سر كار آورد و با آل شيخ که مرادشان محمدبنعبدالوهاب بود، متحد شدند و اينها را در دنيا به جان مردم انداخت و دولت انگلستان اين كار را كرد که وهابيت را سر كار آورد اما ریشه این تفكر قبل از اين قضایا و حتي قبل از ابنتيميه است چون این تفكر همان تفكر سقيفه است و به سقيفه بر ميگردد؛ به هرحال آیه «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» اين تفسیر را هم دارد كه البته اين ابتريت هنوز محقق نشده است و ما اميدواريم محقق بشود.
در تفسير ظاهري اين نسل عظيم باقي مانده است و بيشتر از اين از پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله باقي ميماند؛ آن هم نسل مشخص و کساني كه احساس افتخار و شرف دارند كه خون آن حضرت در رگهايشان جاري است و میليونها انسان در گوشه و كنار دنيا و در خود عربستان هستند ولو بعضي از آنها وهابي و سنياند اما شرفاء هستند و در آنجا از اولاد امام مجتبي و اولاد سيد الشهدا علیهماالسلام كم نيستند و حتی در شمال آفريقا هم هستند اما آن تفسير ديگري كه سوره کوثر دارد یعنی آن نقشهای كه آنها داشتند عملی نمیشود و خدا به وسيله اين دختر راه رسولش را ادامه خواهد داد و آن كساني كه نقشه ميكشند، ابترند و اين عنوان ابتر يا الان محقق شده است به اين معنا كه تفكر آنها رشد نخواهد داشت و همان جمود فكري كه داشتند هنوز هم دارند يا به طور کلی اين تفكر زايل خواهد شد و ما انتظار داريم كه ابتریت کامل و تامّ انشاءالله با ظهور فرزند صديقه كبري محقق بشود.
به هر حال اين ولادت را به محضر مبارك آقا حجةبنالحسن صلواتاللهوسلامهعليه و همه جامعه شيعه و همه شما عزيزان تبريك عرض ميكنيم.
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.