بیانات حضرت آیتالله علویبروجردی حفظهالله به مناسبت شهادت حضرت رقیه سلاماللهعلیها در ابتدای درس خارج فقه
بیانات حضرت آیتالله علویبروجردی حفظهالله به مناسبت شهادت حضرت رقیه سلاماللهعلیها در ابتدای درس خارج فقه، چهارشنبه 1398/07/10
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رقیه سلاماللهعلیها؛ آیت الهی و نماد تشیّع در شام
ايام، ايام اسارت آل عبا در شام و شهادت حضرت رقيه صلواتاللهعليهموعليها است؛ آقايان اهتمام دارند به خصوص به آنچه در شام بر اهل بيت گذشته است و اين نکته را من بارها گفتهام كه در خصوص حضرت رقيه سلام الله علیها ما لازم نيست شبهات وارد بكنيم؛ سيدالشهدا علیه السلام دختر خردسالي داشته كه در شام با آن شرایط از دنيا رفته است و اسمش فاطمه صغري یا رقيه بوده است و شاعر در حضور امام صادق شعر ميخواند و نام رقيه و سكينه را در شعرش میآورد و امام هم گوش ميدهند و گريه ميكنند يعني تقرير امام را داريم به اضافه اينكه نقلهاي زیاد و دلايل متعددی داريم که الان نميخواهم بحث بكنم اما اين دختر سه ساله نازدانه امروز نماد شيعه و نماد تفكر شيعه و نماد تفكر ضد سقيفه در شام است؛ آيتي است از آيات الهي که عجيب و غريب است.
من در بعضي صحبتهايم عرض كردم حرم ايشان قبلا اينجور نبود و محدود بود؛ افرادي انصافا همت كردند و من آنجا ديده بودم و در جريان هم بودم چون از زمان مرحوم آیتالله بروجردي هم قصه شروع شده بود كه زمينهاي اطراف را بخرند و حرم را توسعه بدهند با چه جانكَندني هم اين كار را كردند و اين حرم امروز سر پا شده است و مثل نگيني در دل دمشق ميدرخشد اما در همسايگي اين حرم همان كاخي است كه اينها را به اسارت بردند و يزيد داخل آن كاخ نشسته بود و از داخل همان كاخ سرِ بريده را براي رقيه خاتون آورده بودند و تعبیر «ارم اليها» دارد یعنی سر را جلوی او پرت كنيد یا اين سر را جلوی او بیندازید؛ اين قصه اتفاق افتاده است؛ آن كاخ دیروز یزید، امروز مخروبه است؛ برويد آنجا ببینید؛ قابل آباد كردن هم نيست چون از آثار باستاني است و آثار باستاني طولاني بايد همينجور بماند و اگر دانهای آجر جا به جا بشود از نظر بينالمللي جرم است لذا اين كاخ به همین صورت خرابه بايد بماند اما کنار آن کاخ مخروبه اين قبر آباد و حرم با درخشش بايد بماند؛ آیا اين آيت الهي نيست؟ نماد تشيع در شامي است كه مركز تبليغات و خلافت معاويه بوده است و معاويه آنجور در شام تبليغات ميكرد كه اصلا پيغمبر اهل بيتي جز من ندارد و نميدانستند امام سجاد و زينب كبري علیهم السلام اهل بيت پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله هستند كه اسير آوردند يا اين سرهاي بريده و سرهاي بالاي ني همه خاندان پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله هستند؛ اهل بیت را نميشناختند؛ كار به جايي رسيد كه اين طفل دختر سه ساله ـ به هر حال سن ايشان در همين حدود بود ـ با آن شرايطي كه در خرابه به اهل بيت تحميل كردند، از دنيا رفت و اين قصه قبل از آن بود كه خطابه امام سجاد ادا بشود؛ خطابه امام سجاد كه ادا شد اصلا شام را به هم ریخت و اهل بيت را از خرابه بیرون آوردند و خانههاي متعددي گرفتند و آنجا سكونت دادند و خانهها را سياهپوش كردند و آنجا عزاداري گرفتند و زينب كبري سلام الله علیها براي خانمها و امام سجاد علیه السلام برای آقايان روضه میخواندند؛ وضع فرق كرد اما شهادت حضرت رقيه در خرابه قبل از اين قصه است.
زينب كبري سلاماللهعليها روزي كه از شام بيرون ميآمد مردم هجمه كرده بودند و زنان شامی ريخته به عنوان بدرقه دور زینب کبری سلام الله علیها ریخته بودند؛ همان زنهايي كه خاكستر روي سر اينها ریخته بودند و همانهايي كه در ورودشان هلهله و شادي كرده بودند دور زينب كبري را براي بدرقه گرفتند و حضرت وقتي ميرفتند فرمودند ما داريم ميرويم اما امانتی اينجا ميگذاريم که از آن خوب نگهداري كنيد؛ قبر رقيه امانت زينب كبري سلام الله علیها شد و الان حتي نه شيعه بلکه سنیها هم برای زیارت میآیند؛ من حرم حضرت رقيه را قبلا هم ديده بودم که چند تا قفسه بود و الان خيلي مجللتر و مفصلتر است و زنان و مردان سنی به آنجا ميآمدند؛ آن زمان هم از ایران رفت و آمد به سوریه خیلی معمول نبود از لبنان گاهی اوقات افرادی ميآمدند اما نوعا كساني كه زائر اين حرم بودند سني بودند و زنهاي سني كه ميآمدند اسباب بازي ميآوردند و نذر ميكردند و در چند تا قفسه اسباب بازي و عروسكهاي مختلف چيده بودند و هداياي مردم بود که براي حرم ميآوردند و آنجا من شنيدم در دمشق اين رسم هست كه هرکس اهل دمشق است سالي يك بار بايد به اين حرم بيايد و دو ركعت نماز بخواند كه بعضي پيرمردها ميگفتند شايد اين بازمانده همان سفارش زينب كبري سلاماللهعليها است.
به هر حال عرض ادبي امروز خدمت بيبي رقيه خاتون داشته باشيم و آنچه اين ايام بر اسرا در شام ميگذرد که بعد به آن خطابه امام سجاد علیه السلام منتهی شد كه ريشه بني اميه را زد و کار را تمام كرد و اميدواريم خداوند توفيق قدرداني و سپاس نسبت به اين بزرگان با اقامه امرشان به ما عنايت بفرمايد و سعي داشته باشيد در اقامه امر آنها به هر صورتي كه ميتوانيد، مجلس بگيريم و در مجالس شركت كنيم و به هر صورتي كه ميتوانيم اقامه امر آنها را از دست ندهيم و ما جزء مقيمين امر اهل بيت در همه شرايط باشيم.