English | فارسی
شنبه 26 آذر 1390
تعداد بازدید: 1448
تعداد نظرات: 0

بيانات اخلاقي حضرت آيت الله علوي بروجردي دامت بركاته بعد از درس خارج اصول

بيانات اخلاقي حضرت آيت الله علوي بروجردي دامت بركاته بعد از درس خارج اصول

 بسم الله الرحمن الرحيم

 الحمد للَّه ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام على سيّدنا و نبيّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطيبين الأطهرين المنتجبين الهداة المهديّين المعصومين سيّما بقيّةاللَّه فى الأرضين‌ روحي و ارواح العالمين له الفداء 
 وجود مقدس امام جعفربن محمد الصادق صلوات الله و سلامه عليه حضرت فرمودند «إِنَّ اللّه  فَوَّضَ إِلَى المُؤمِنِ اُمورَهُ كُلَّها وَلَم يُفَوِّض إِلَيهِ أَن يَكونَ ذَليلاً أَما تَسمَعُ اللّه  تَعالى يَقولُ: (وَ لِلّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنينَ)؟ فَالمُؤمِنُ يَكونُ عَزيزا وَلا يَكونُ ذَليلاً ثم قالَ: إِنَّ المُؤمِنَ أَعَزُّ مِنَ الجَبَلِ لأَِنَّ الجَبَلَ يُستَقَلُّ مِنهُ بِالمَعاوِلِ وَالمُؤمِنُ لايُستَقَلُّ مِن دينِهِ بِشَىْ ءٍ»[1]
 امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند اختیار همه کارها را به مؤمن سپرده است، اما این اختیار و اجازه را به او نداده که خود را ذلیل كند. مگر نشنیده­اى که خداوند تبارك و تعالى مى فرماید: عزت از آن خدا و رسولش و مؤمنین است. پس مؤمن عزیز است و ذلیل نیست. سپس در ادامه فرمودند: مؤمن از کوه محکم­تر است، زیرا از کوه با ضربات تیشه کم مى­شود اما با هیچ وسیله­اى از دین مؤمن نمى­توان کاست.
 وجود مقدس حضرت صادق صلوات الله و سلامه عليه در مقام تفسير و معناي آيه شريفه(وَ لِلّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنينَ)[2] مي­فرمايند.
   خداوند به بنده مومن اختيار همه امور و كارهايش را تفويض كرده است اما این اختیار و اجازه را به مومن نداده که خود را ذلیل كند، مومن عزيز است و بايد اين عزت را در عمل حفظ كند، به گونه­ايي كه هيچ گاه كار مومن به ذلت كشيده نشود، امام صلوات الله و سلامه عليه از يك تمثيل و تشبيه براي عزت، صلابت و استواري مومن استفاده و مومن را به كوه تشبيه مي­كنند، مؤمن از کوه محکم­تر است، زیرا از کوه با ضربات تیشه کم مى­شود اما اعتقاد و دین مؤمن با هیچ وسیله­اى کاسته و كم نمي­شود.
  در توضيح خصوصيت و نكته­اي كه امام عليه السلام به آن تصريح ­فرمودند بايد گفت: جبل و كوه با تيشه و مخصوصا امروزه با ابزارهاي جديد كوه را مي­تراشند و مي­شكافند و سنگ برداشت مي­كنند اما ايمان بنده مومن به هيچ وجه قابل برداشتن و از بين بردن نيست. خداوند تبارك و تعالي در وصف مومنين مي­فرمايد: (وَلا تَهِنُوا وَلا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ  و هرگز [در برابر دشمن] سست نشويد و [از مصائبى كه بر شما وارد مى‏شود] غمگين مباشيد كه شما برتريد اگر مؤمن [واقعى] باشيد)[3]. به همين جهت، حضرت سيد الشهدا صلوات الله و سلامه عليه از زمان حركت از شهر مدينه و طي مسير تا كربلا در سخنراني­ها و كلمات مباركشان در منازل و جاهاي مختلف تكيه بر عزت و شرافت دارند ، از جمله حضرت در روز عاشورا در ضمن خطبه­ايي در مذمّت اهل كوفه فرمودند«الا وَ انَّ الدَّعِىَّ ابْنَ الدَّعِىِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ بَيْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَيْهاتَ مِنَّا الذِّلَّة. آگاه باشيد كه فرومايه، فرزند فرومايه، مرا در بين دو راهی  شمشير و ذلّت قرار داده است و هيهات كه ما زير بار ذلّت برويم»[4]، از كلام امام صادق استفاده مي­شود، نه به جهت امامت ، نه به جهت سيدالشهدا و امام معصوم بودن امام حسين عليه السلام بلكه به جهت اينكه مومن بايد در هيچ حالتي تحت سلطه و زير بار ظلم نرود «وَ هَيْهاتَ مِنَّا الذِّلَّة!» سپس امام عليه السلام مي­فرمايند « يأبى الله ذلك لنا ورسوله والمؤمنين وحجور طابت وطهرت. چقدر ذلّت‌ از ما دور است‌! خداوند بر ما زبوني‌ و ذِلّت‌ را نمي‌پسندد، و رسول‌ خدا و مؤمنين‌ نيز نمي‌پسندند و دامنهای پاک و دودمان پاکیزه برای ما نمي‌پسندد که فرمانبرداری از پست فطرتان را بر جنگ با عزّت برگزینیم.»  خدا و رسول خدا و مومنين و آن دامن­هاي پاكي كه من را پرورش دادند مانع از اين است كه من تن به ذلت بدهم. ذلت در اينجا به معناي پذيرفتن بيعت يزيد و چيزي كه تمام اساس عاشورا را رقم ­زند، يعني پذيرفتن بيعت، رهبري و ولايت كسي و كساني كه نه معتقد به اسلام هستند بلكه خودشان و اعقابشان تا جايي كه مي­توانستند با اسلام مبارزه كردند و تا آخرين لحظه ممكن در فتح مكه استقامت و پافشاري بر شرك خود ورزيدند و سپس وارد اسلام شدند. در آن زمان همين افراد ميراث­دار اسلام شدند و با حيله و ترفند به خلافت رسيدند در واقع اينان با اساس و تفكري كه خودشان به آن معتقد بودند، بر مردم حكومت و پادشاهي مي­كردند؛ يعني اساس و تفكر جاهلي كه با صراحت هم اظهار مي­كردند:
 لعبت هاشم بالملك فلا            خبر جاء ولا وحي نزل[5]
ازاين­رو، امام عليه السلام مي­فرمايد:  من براي سلامت و زندگي در دنيا تن به بيعت مثل يزيد بدهم و زير بار سلطه و ظلم مثل يزيد بروم و حكم او را بپذيرم؛ اين نوع بيعت و پذيرفتن سلطه و حكم ذلت است. و خداوند اين ذلت را بر مومن روا نمي­دارد و اين درس از عاشورا براي همه مومنين است مومن بر اساس اصول عزت و استواري حركت مي­كند و در همه حال بايد عزت و استواري خود را حفظ كند. عزت و استواري مومن به اين است كه در مسير صحيح دين و مسيري كه رضايت خدا در آن است حركت كند. اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِكَ عَلَيْكَم مِنّا سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّا لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن
 والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

 [1].الكافي، ج5، باب كراهة التعرض لما لا يطيق، ص65، ح1؛ التهذيب، ج6، ص179، ح367/16
 [2]. سوره منافقـون – آیۀ۸.
 [3]. سوره آل عمران آيه 139.
[4]. خطبه حضرت در روز عاشورا در مذمّت اهل كوفه، تبرّي جستن از مذلّت و نفرين بر كوفيان.(سيد بن طاووس، اللهوف، ص58).
  [5]. سيد بن طاووس، اللهوف، ص105.
 
تصاویر
  • بيانات اخلاقي حضرت آيت الله علوي بروجردي دامت بركاته بعد از درس خارج اصول
  • بيانات اخلاقي حضرت آيت الله علوي بروجردي دامت بركاته بعد از درس خارج اصول
  • بيانات اخلاقي حضرت آيت الله علوي بروجردي دامت بركاته بعد از درس خارج اصول
  • بيانات اخلاقي حضرت آيت الله علوي بروجردي دامت بركاته بعد از درس خارج اصول
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر حضرت آیت الله علوی بروجردی می باشد. (1403)
دی ان ان