English | فارسی
پنجشنبه 28 شهریور 1392
تعداد بازدید: 1145
تعداد نظرات: 0

بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا عليه السلام پيرامون مبارزه با ظالمان

بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا عليه السلام پيرامون مبارزه با ظالمان

بسم الله الرحمن الرحيم

امام رضا(ع) و مبارزه با ظالمان

الصفار عن الحسن بن علي عن أحمد بن هلال عن أبي سعيد الخراساني قال : دخل رجلان على أبي الحسن الرضا ( عليه السلام ) بخراسان فسألاه عن التقصير ؟ فقال : لأحدهما وجب عليك التقصير لأنك قصدتني ، وقال : للآخر وجب عليك التمام لأنك قصدت السلطان .[1]

ابوسعید خراسانی نقل کرده است: دو نفر خدمت امام رضا – علیه السلام – در خراسان رسیدند و درباره تقصیر (نماز شکسته) سؤال پرسیدند. حضرت به یکی از آنها فرمود: بر تو واجب است که نمازت را شکسته بخوانی؛ چون به قصد دیدار من به سفر آمدی؛ آن گاه به دیگری فرمودند: اما تو باید نمازت را کامل بخوانی؛ چون به قصد دیدار سلطان (مأمون) سفر کرده­ای (و سفر تو سفر معصیت است).

در اوايل انقلاب، برخی از افراد مجاهدین خلق که در قم فعالیت داشتند، بدون توجه به مسئله امامت و شرایط زمان، امام رضا – علیه السلام - را به دلیل پذیرش ولایت­عهدی مأمون، طاغوتي مي­دانستند و زیارتنامه آن حضرت را پاره می­کردند؛ در حالی که امام این سخنان را در زمان ولایت­عهدی بیان فرموده­اند. امام در بیان این حکم فقهی، از آنها استفسار هم نکرد که آیا برای رفع نیاز مسلمانان و کار خیر نزد مأمون آمده­ای یا برای دریافت صله و پاداش؛ بلکه مطلقاً می­فرمایند دیدار با سلطان به هر انگیزه­ای که باشد، رکون به ظالم و رسمیت بخشیدن به مقامی است که بر پایه ظلم بنا شده و این معصیت است و سفر برای آن هم سفر معصیت است. بنابراین در چنین سفری نماز را باید کامل خواند.

امام موسی کاظم(ع) و منع صفوان از همراهی با هارون

اين منطق امام رضا – علیه السلام – بسیار شبیه به منطق پدر بزرگوارشان است. امام موسی کاظم – علیه السلام –  وقتی خبردار شدند که یکی از صحابیان و راویان ایشان به نام صفوان جمّال،[2] شترهایش را به هارون­الرشید کرایه داده است، به او فرمودند: «صفوان! من همه كارهاي تو را دوست دارم، به­جز يك كار».

صفوان پرسید: «چه كاري؟ یابن­رسول­الله!»

حضرت فرمودند: «شنيده­ام می­خواهی شترهايت را به هارون­الرشيد کرایه بدهی».

صفوان گفت: «هارون و اصحابشان شترها را برای سفر مكه و انجام مراسم حج کرایه کرده­اند».

با توجه به اینکه در چنین معاملاتی، همه پول کرایه از قبل داده نمی­شود و در پایان سفر تسویه حساب صورت می­گیرد، حضرت سؤال ظریفی از صفوان پرسیدند و فرمودند: «آیا تو راضي هستي كه هارون­الرشيد آن­قدر زنده بماند و سالم برود و سالم برگردد، تا کرایه تو را بپردازد»؟

صفوان پاسخ داد: «بله، یابن­رسول­الله!».

امام فرمودند: «بدان به همين اندازه که به بقای هارون­الرشيد رضایت داري، در تمام جنايات و ظلم­های او شريك هستي».

اين مطلب بیانگر اهمیت مبارزه با ظلم در مکتب اهل­بیت – علیهم السلام - است.

اسلام مکتب مبارزه با ظلم و ظالم

در هيچ مكتبي چنین بر مبارزه با ظلم و ظالمان تكيه نشده است. حضرت سيدالشهداء – صلوات الله و سلامه عليه – هم در همين راه به شهادت رسیدند و فلسفه عزاداري­ها و بزرگ­داشت تاسوعا و عاشورا نیز همين مسئله است. خداوند در قرآن کریم می­فرماید: «لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ»؛[3] یعنی خداوند داد و فریاد و دشنام­گویی را دوست ندارد؛ مگر از کسی که به او ظلم شده است. پيامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – نیز فرمودند: «الظالم و المظلوم كلاهما في النار»؛ هم ظالم و هم مظلوم، هر دو در آتش­اند. از آن حضرت پرسیدند: «مظلوم چرا در آتش است»؟ فرمودند: «برای آنکه ساكت نشسته است تا به او ظلم شود».

برای مثال، وقتی فرانسه در جنگ جهانی دوم توسط آلمان­ها اشغال شد، يك مقاومت منفي در سراسر فرانسه شکل گرفت که نهایتاً به محاكمه مارشال پتن و اعدامش انجامید. مقاومت منفي به اين معنا بود که وقتی مأموران آلمانی اموال مردم را به زور مي­بردند یا از مغازه­ها کالایی برمی­داشتند، هيچ کس حاضر نمي­شد با آنها يك كلمه حرف بزند یا به سلامشان جواب دهد؛ برای اینکه به آنها بفهمانند که ظالم و اشغالگرند. این منطقی است که ملتی را در دنیا به ذلت می­کشاند.

محرومیت از معارف اهل­بیت(ع) عامل ذلت مسلمانان

بر اساس همین منطق است که امروزه مسلمانان در قضیه فلسطین و بيت­المقدس این گونه در برابر اسرائیل به ذلت و درماندگی افتاده­اند. صلاح­الدين ايوبي – با همه اشکالی که به او وارد است – هرگز در برابر اشغالگران ساکت ننشست؛ اما امروز سران عرب با کوتاه آمدن در برابر اسرائیل، زمینه ظلم و تجاوز این دولت را فراهم کرده­اند. آنچه موجب اين ذلت و ظلم­پذیری شده است، دور شدن و محروم ماندن از معارف ارزشمند اهل­بیت – علیهم السلام – و پیروی از امثال خالد بن وليد و ابوسفيان و معاويه است. آنان همچون مریضی که از پزشک گریزان است، خود را از معارف اهل­بیت – علیهم السلام – محروم می­کنند. به همین دلیل است که اين همه ظالم پيدا می­شود و حقوق انسان­ها پایمال می­گردد. ما نیز نباید خودمان را از این معارف محروم کنیم و صرفاً به حفظ و ضبط این ذخائر اکتفا کنیم و مراسم عاشورا و تاسوعا را برگزار نماییم؛ بلکه باید حقیقت این معارف را بیان کرد و در جامعه اجرا نمود.



[1] . الوافی، ج2، ص33.

[2] . جمّال، یعنی شتربان. صفوان، شتربان بود و شترها را برای سفر کرایه می­داد و به تنظیم سفرها مي­پرداخت؛ شبیه به کاری که امروزه شرکت­های مسافربری انجام می­دهند.

[3] . سوره نساء، آیه 148.

تصاویر
  • بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا عليه السلام پيرامون مبارزه با ظالمان
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر حضرت آیت الله علوی بروجردی می باشد. (1403)
دی ان ان