بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي به مناسبت شهادت حضرت امام هادي ع بعد از درس خارج فقه دوشنبه 23 ارديبهشت 1392
بسم الله الرحمن الرحيم
ائمه اطهار منادي احكام اصيل
در آستانه شهادت وجود مقدس حضرت هادي (عليه السلام) هستيم حوزهها در اين روز تعطيل است و ما در سوگ اين امام همام به عزا مينشينيم.
به خصوص در روزگار ما حضرت هادي از يك جهت بايد بيشتر مورد توجه واقع شود. البته نميتوان در چند دقيقه شخصيت حضرت هادي(عليه السلام)، معرفي كنيم.
بعد از وجود مقدس حضرت رضا(عليه السلام) در دوران ابناء الرضا[1] تفكر شيعي بسيار گسترش يافت. تفكر شيعي در حقيقت همان وحي اصيل و احكام اصيلي است كه بر زبان رسول الله (صلي الله عليه وآله) جاري شده است. احكامي كه خليفه زده احكامي كه حكومت زده نشده است. و تمام مجاهدات و جانفشانيهاي فاطمه زهرا (سلام الله عليها)، اميرالمومنين، امام مجتبي و سيد الشهدا (عليهم السلام) همه اين بزرگواران برايپيدا اين بود كه آنچه كه بر پيغمبر نازل شده اصيل و دست نخورده دست افراد برسد. و البته در اين تلاش خود موفق بودند كما اينكه امروز اين معارف و احكام اصيل به دست ما رسيده است. و اما آنهايي كه به دنبال احكام و معارف خليفه زده و حكومت زده رفتند، سر از جايي در آوردند كه ما امروز ميبينيم فلاكت مسلمين از آنجا ناشي ميشود؛ مانند آنهايي كه «اطيعوا الله واطيعوا الرسول واولي الامر منكم» به گونهايي معنا و تفسير ميكنند كه اطاعت هر زورگوي كودتاچي و ظالم را به حساب اينكه ولي امر است واجب ميكنند بعد هم به نام اسلام و خدا و به نام وحي پيغمبر آن را معرفي مينمايند. از اين رو مجاهدات اين بزرگواران باعث شد كه آن وحي اصيل دست نخورده به دست ما برسد. بسياري از احكام را كه براي تحكيم حكومت اشخاص خاص مباني فقهي درست و يا تغيير دادند. و يا براي مشروعيت دادن به حكومت آنها مباحث كلامي را زير و رو كردند و تا آنجا پيش رفتند كه براي اينكه بي عدالتي و ظلم و شرك يك عده را توجيه كنند، عدالت را از خدا هم گرفتند.
مجاهدت ائمه اطهار براي رساندن احكام اصيل
امام هادي(عليه السلام) به خصوص بعد از تحولي كه از زمان وجود مقدس علي بن موسي الرضا(عليه السلام) پيدا شد - بعد از سفر با بركت به ايران - ، ابناء الرضا فرصتي براي گسترش معارف و احكام اصيل پيدا كردند. آنچه باعث دقت و توجه است اين نكته است كه امام هادي(عليه السلام) زماني فرصت براي گسترش اين تفكر پيدا كردند كه از هر دوران ديگر محصورتر بودند. زيرا امام جواد عمدتا در حصر بوده، هرچند به عنوان دامادي مامون. امام هادي را با چه وضع اسفباري در سامرا سكونت ميدهند[2]. و حصر امام عسكري(عليهم السلام) كه از حد گذشت. لذا اين امامان در حصر بودند، اما هنر اين است، با وجود آنكه محل زندگي امام هادي(عليه السلام) يك شهر محدود كه همه افراد حكومتي هستند و تمام حركات امام زير ذربين و نگاه جاسوسان است اما در همين شرايط سخت هم امام هادي موفق شدند، بنابراين بزرگترين و بالاترين گسترش كه ما براي شيعه سراغ داريم در زمان ائمه اطهار(عليهم السلام) سراغ داريم در زمان امام هادي و امام عسكري(عليهما السلام) است. وكلاي امام هادي و امام عسكري در دورترين نقاط دورافتاده ترين شهر ها حتي در روم و در دور افتادهترين شهرهاي وكيل امام است و شيعيان خدمت آنان ميروند- مثل امروز حساب خمسي ميرسند و پول براي امام ميفرستادند. تنها يك وقفهاي دوران امام موسي بن جعفر(عليه السلام) بخاطر برخي مسائل پيدا ميشود، ولي بعد از سفر امام رضا به ايران و در دوران امام جواد گسترش زنجيره وكلاي امام شروع به رشد و توسعه پيدا ميكنند، اما يك مرتبه زمان امام هادي اين توسعه فوق العاده است. در واقع بعد از علي بن موسي الرضا بيشترين گسترش تفكر شيعه را امام هادي داده است، جاي بسي شگفتي و تعجب است با اين محدوديت، امام هادي چطور تفكر شيعه را گسترش داده؟ و چگونه در آن شرايط سخت وكلاء را سازماندهي ميكرده است؟
يادگيري روش تبلبغ ائمه اطهار و مقابله آنان با حكومت ظالم
من و بسياري از افراد با وجود آنكه از هر حيث آزاد هستيم، اما نميتوانم در يك محيط محدود به وظايف تبليغي خود را انجام دهيم؟ چطور امام هادي در آن شرايط طاقتفرسا كار كرده است. درحالي كه ما جوانان محدوده منطقه خودمان را نميتوانيم در اين مكتب نگه دارم؟ ما بايد در روش و نحوه كار امام هادي(عليه السلام) تحقيق و آن را اجراي كنيم. متاسفانه آنچه كه آلان در نوشتن كتاب براي ائمه اطهار(عليهم السلام) مرسوم است يك زندگينامه معمولي اسامي، القاب، كنيه اسم پدر و مادر ائمه را ذكر ميكنند؛ و ما بچه هاي ما آنها را حفظ ميكنند و خيال ميكنيم كه اين بزرگواران با يك روش با حكومتهاي ظالم مخالفت كردند. اما دقيق راجع به هر امامي و شرايط زماني آن امام وارد بشويم و ببينيم بر چه اساس حركت كردند، ياد بگيريم و آن امروز به درد ما ميخورد همين نكات است.
متاسفانه در حوزه هم وقتي كتاب مينويسند كتابهايي است براي همان تفكر عوامپسند است، اما آن چيزي كه باعث شناخت خصوصيت امام باقر و امام هادي است- كه شيعه اساس تفكر شيعه را ما از امام باقر داريم- بايد تحقيق كنيم كه امام باقر با تفكرات الهادي، با تفكرات منفي و منحرف، با حكومتهايي كه حاضر بودند به خاطر اينكه چند صباحي در صدر حكومت بمانند هر جنايتي را مرتكب شدند، چه كرده است؟ ما بايد در اين مطالب توجه كنيم و قدر بدانيم.
مشكل شيعه، عدم برنامه ريزي و تدبير
وجود مقدس حضرت هادي وجود بسيار مغتنمي براي شيعه بود و امروز بعد از گذشت 1400 سال تازه ما بايد بنشينيم و غصه بخوريم كه قبر امام هادي را چند نفر از همان كساني كه از تفكر خليفهزده باقي ماندند، را تخريب ميكنند، چرا كه توسل به امام هادي شرك است.[3] مصيبت آنجا است با وجود آنكه شيعيان در زمان خودشان نتوانستند بزرگان و ائمه از شر دشمنان حفظ كنند، شيعيان ميتوانستند نگذارند كه اميرالمومنين را در محراب عبادت به شهادت برسانند، يا آنهايي كه رفتند به جنگ امام حسين از مردم كوفه بودند كه زمان حكومت حضرت علي (عليه السلام) سر سپرده علي بودند. و ما نيز بعد از 1400 سال هنوز نتوانستيم تدبيري بينديشيم كه قبور مطهر اين عزيزان را حفظ كنيم. و اين از مظلوميت اين بزرگواران است. مصيبت ما امروز در شهادت امام هادي (عليه السلام) مضاعف است، جايي كه قبر مطهر امام هادي است، خانه امام هادي بود، اينجا خانه امام زمان، امام حاضر و ناظر ما است. محل دفن حضرت عسكري، حضرت نرجس خاتون و حكيمه خاتون، خانه امام هادي است. يعني قبر پدر و مادر امام حي و زنده ما، در چنگال وهابي است. متاسفانه ما براي خارج كردن قبور اين ائمه بزرگوار هيچ گونه برنامه و تدبير نداريم. ما با بيفكري و بيتدبيري و روزمره عمل كردن نشستيم تا امروزمان بگذرد و فردا چه پيش آيد. چه برنامهاي براي آينده داريم؟ آنهايي كه جان گذاشتند و اين مكتب را براي ما نگه داشتند، ما حتي برنامه ريزي براي ادامه كار خودمان نداريم چه جور ميخواهيم اين تفكر و اين بساط را حفظ كنيم.
به هر حال شهادت امام هادي( عليه السلام) با اين مصيبتهاي مضاعف كه در كنار اين شهادت است، به وجود مقدس آقا حجت بن الحسن( عجل الله تعال فرجه الشريف) عرض تسليت داريم و عذر تقصير از اينكه ما نتوانستينم مزار پدر بزرگوار شما را از شر دشمنان حفظ كنيم.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
[1] حضرت هادي مانند امام جواد ابن الرضا معروف بود.
[2]حصر امام هادي به اين صورت بود كه امام را از مدينه كه مركزيت جمعيت مسلمانان است، بيرون ميبرند و در يك شهر دورافتاده از و مخصوصا سامرا كه يك شهر پادگاني و براي افراد حكومتي درست و در آنجا زندگي ميكردند.
[3]بايد با نكته توج كنيم هرچند تعداد سلفيها زياد هستند، اما اكثر مسلمانان نيستند و آنها قصد دارند تفكرشان را در اكثريت مسلمين القا كنند، و روز به روز با پول نفتي برخي كشورها كه منافعشان اقتضا ميكند، تفكر فاسد و پوچ ابن تيميه را به عنوان فكر اصيل توحيدي گسترش بدهند در حالي كه از نظر ما ابن تيمه مشرك است، چراكه قائل به تجسم است؛ مثلا مصر سلفي نداشته اما الان حزب سلفي دارد كه با اخوان المسلمين معارض و در حال رقابت است، ليبي سلفي نداشته الان هر روز انفجار و دردسري براي حكومت درست ميكنند، در تونس سلفي نبوده اما الان چه خبر است.