بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا س
بسم الله الرحمن الرحيم
در آستانه ولادت با سعادت حضرت صديقه كبري فاطمه زهرا (سلام الله عليها) هستيم، لذا ادب اقتضا ميكند عرض ادب به محضر ايشان و نيز عرض تبريك و تهنيت به محضر مولا و آقايمان حجت بن الحسن (صلوات الله و سلامه عليه) داشته باشيم.
خداوند در قرآن كريم ميفرمايد:
بسم الله الرحمن الرحيم إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ ﴿٣﴾.
چند مطلب مهم در اين سوره مطرح است: نخستين نكته در سوره شريفه كوثر اينكه بنابر اقوال مفسرين عامه و خاصه لفظ« انّا» در إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ با «انّ» و اضافه به نفس خداوند تبارك و تعالي شده و لذا دلالت بر تاكيد ميكند.
كوثر بخششي الهي به رسول اكرم
دومين مطلب در اين سوره اينكه خداوند متعال با إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ميفرمايد: فاطمه زهرا (سلام الله عليها) هديه الهي است كه به پيغمبر خود عطا ميشود. و اين بخشش و عطا را به خودش نسبت ميدهد، يعني ما هستيم كه فاطمه زهرا (سلام الله عليها) را به تو هديه ميدهيم و غير ما از اين كار عاجز است.
مقدمتا در توضيح اين مطلب بايد عرض شود: معمولا در بين افراد متعارف و معمول نيست كه اگر هديهاي را به كسي ميهند هر روز به او بگويند من اين هديه را به تو دادم، مخصوصا اگر شخص كريم باشد. كريم وقتي كاري را انجام ميدهد، حاضر نيست علني و معلوم شود تا چه رسد به رخ و روي طرف مقابل بياورد. خداوند كه اكرم الاكرمين است و ما او را به كرمش قسم ميدهيم و كرم مانند ساير صفات الهي در وجود خداوند متعال اطلاق دارد. كريم مطلق، يعني جز كرم در وجود او تصوير نميشود. و بايد توجه داشته باشيم كه خداوند حتي وقتي نبوت را به پيغمبر داده منت نگذاشته و به رخ ايشان نياورده، بلكه منت بر مومنين گذاشته﴿ لَقَدْ مَنّ اللّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ ﴾[1] . اين در حالي است كه وقتي به پيغمبر كوثر بخشش و عطا ميكند، ميفرمايد: إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فراموش نكن و متوجه باش كه ما به تو كوثر دادهايم، اين سخن نشان از اهميت مطلب دارد و قابل توجه اينكه فوقالعادگي مطلب در حد و اوجي است كه با قاعده عرفي كه كريم هيچوقت عطائي كه كرده نباد به رخ بكشد، مخالفت ميكند. براي روشن شدن مطلب يك مثال بزنم، شخص عقيق شناس ميداند عقيق فوق العاده كدام است و شما اطلاعي از عقيق فوق العاده بودن و اهميت مطلب نداريد، لذا عقيق شناس در وقت هديه ميگويد: اين عقيق فوق العاده است و با عقيقهاي ديگر خيلي تفاوت ميكند قدرش را بدان. ميخواهد تنبه به ارزش آن بدهد لذا در اين موارد با اين قاعده مخالفت ميشود. اما مهم اين است خداوند متعال در إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ پيغمبرش را تنبه ميدهد. آن هم رسول اكرم و شخصيتي كه قابليت نزول وحي را پيدا كرده و ظرف وجودي ايشان توانسته پذيراي نداي الهي باشد. پيغمبر كسي است كه علم او، قدرت و توان او و معرفت او مطلق نيست؛ اما ظرفيت وجودي ايشان بسيار وسيع است. وقتي خداوند به پيغمبرش ميفرمايد: إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الكَوثَر يعني اگر آنچه به تو عطا كرديم در ظرف علم تو ميگنجيد و ميتوانستي به آن معرفت پيدا كنيد و ظرفيت وجودي شما اقتضاي احاطه به او را داشتيد؛ لازم نبود بخشش و قدر و منزلت ايشان را براي شما بازگو كنيم، چون خودت به اهميت مطلب واقف بوديد.
معناي كوثر
إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَر كوثر چه هست؟ روشنترين و واضحترين معناي كوثر خير كثير است، اما خيلي كارها و چيزها خير كثير است و بسياري از آدمها هم خيّر هستند. البته برخي خيرشان كم و برخي ديگر بيشتر است. فخر رازي در تفسير خود در تفسير كوثر 15 وجه ذكر ميكند، يكي از اين وجوه پانزدهگانه كوثر را به معناي اصحاب خوب ذكر ميكند، تا فعلل و تفعلل هم داخل در معناي كوثر باشند، همچنين برخي از احتمالات در معناي كوثر را اعطاي دين اسلام، معارف الهي و احكام شريعت بيان ميكند و آنها را از مصاديق خير كثير در دنيا و آخرت ميشمارد. يكي از معاني كوثر را اولاد نام ميبرد، ما به تو اولاد داديم، اينجا مشكل پيدا ميكند، همانطور كه در تفاسير آمده، شأن نزول آيه شريفه اين بوده كه عاص بن وائل پيغمبر را ابتر خواند، در حالي كه خودش چندين پسر رشيد و شجاع داشت، اما تنها پسر پيغمبر ابراهيم از دنيا رفته بود و فقط دختر داشت؛ لذا به مشركين مكه گفت ناراحت نباشيد روزگار گذرا است، او بالاخره از دنيا ميرود و او ابتر است. فخر رازي بدون ذكر شأن نزول، در وجه سوم از معاني كوثر ميگويد: «این سوره رد بر کسانی نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم خرده میگرفتند، بنابراین معنی سوره این است که خداوند به او نسلی میدهد که در طـول زمـان باقی میماند» تنها با اشاره به شأن نزول سوره، به عنوان يك احتمال آن را مطرح و كمي هم آن را تقويت ميكند. ميگويد مراد بايد فاطمه زهرا (سلام الله عليها) و اولاد ايشان باشد.[2] اما وقتي به تفاسير مرجعه ميشود شأن نزول و زمينه ورود آيه شريفه سخنان بيهوده و سخيف عاص بن وائل بيان شده است. از طرف ديگر زمان نزول آيه شريفه بعد از ولادت صديقه كبري(سلام الله عليها) است. خداوند به پيغمبرش ميفرمايد: إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَر اكنون با توجه به شأن نزول سوره و زمان نزول آن و احاطه معرفتي كه پيغمبر دارد خداوند به پيغمبرش ميفرمايد: توجه داشته باش كه ما به تو كوثر و خير كثير عطا كردهايم. البته لازم به ذكر است ما به سادگي و خيلي راحت ميگوييم خير كثير. در حالي كه خير كثير خيلي معناي وسيعي دارد. انسان وقتي اولاد زياد، پول زياد و مقام دارد، از خدا غافل ميشود و توجه نداريم تمام عزت و ذلت از ناحيه خداوند است ﴿ وَ تُعِزّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلّ مَنْ تَشاءُ ﴾[3] واقعا ادراك اين مطلب براي ما سخت است. زماني كه در جامعه اين گونه تصور شود، وقتي پول باشد همه چيز هست، در حالي كه خداوند در قرآن كريم ميفرمايد: اگر خداوند نخواهد، هيچ چيز درست نميشود، هرچند پول، مقام و امكانات مادي باشد. عاص بن وائل گرفتار همين تصورات و خيالات باطل شده بود. فقط به يك مورد از مصاديق خير كثير و اولاد بني الزهرا اشاره كنم. و به ساير جهات آن كار ندارم. آشنائي در مكه داشتم كه از علماي اهل تسنن و متخص در علم نسابه بود و در نسب ساداتي حسني و حسيني كه در مكه، مدينه و منطقه جزيرة العرب بودند چندين كتاب نوشته بودند. كه البته تعداد آنان خيلي هم زياد است. آنجا متوجه شدم چند ماه قبل دولت عربستان قبر علي بن جعفر عُريضي را خراب كرده بود[4]، و وقتي قبر را شكافتند، بدن سالم بود. سپس بدن را به قبرستان بقيع منتقل كردند. وقتي مسجد و قبر ايشان را در عريض خراب كردند، مردم به عنوان اعتراض به خراب كردن قبر ايشان در مالزي و اندونزي در مناطق شرق آسيا تظاهرات كردند و به سفارت عربستان در اين كشورها حمله كردند وقتي علت را از آشنا خودم جويا شدم. گفت: فقط در اندونزي و مالزي بيش از 5 ميليون نفر ساداتي كه از نسل علي بن جعفر عريضي هستند و اين تنها افرادي هستند كه ما آنها را شناسائي كردهايم و اينها غير از سادات حسني و حسيني و يا ساير شعبه ها هستند، اين يك نمونه است از مصاديق و معاني وسيع كوثر است. آنچه مهم است اينكه بدانيم مقصود از كوثر تنها زاد و ولد و اولاد نيست، هرچند اين خود موضوعيت دارد. حتي سادات از اهل تسنن هم افتخار ميكنند كه انتساب امام مجتبي يا به آقا سيدالشهدا پيدا ميكنند، اما مهم آن آنكه كوثر فقط در كثرت اولاد نيست و اين تنها يك گوشه از معاني كوثر است. بلكه كوثر به معناي اين است كه ما به تو يك وجودي داديم كه زايندگي و گسترش آن وجود نه فقط از حيث اولاد، بلكه زايندگي او از حيث حفظ اساس و اصالتهايي كه براي تو فرستادهايم، هست، اگر زهراي مرضيه نبود آن اساس و ارزشها حفظ نميشد. به همين جهت يكي از فضيلتهاي فاطمه زهرا(سلام الله عليها) اين است كه حضرت مهدي و منجي عالم بشريت، از اولاد او هست. خير كثير معناي عامي دارد و اين يكي از جهات آن است. آيا به تعبيرات پيغمبر اكرم دقت كرديد كه چرا رسول الله (صلي الله عليه وآله) خطاب به حضرت صديقه طاهره(سلام الله عليها) تعبير «ام ابيها» يا «فداها ابوها ام ابيها» به كار ميبرد؟ زيرا پيغمبر در آن حدي كه جهات معرفتي كه خدا در اختيارش گذاشته واقعيت و حقيقت كوثر را براي ما بيان ميكند. همچنين اگر ميخواهيم عظمت، واقعيت و حقيقت كوثر را ببينيم دقت در تعابير حديث شريف كسا- كه هم شيعه و هم سني آن را نقل ميكنند-، بايد نمود كه محوريت در اين حديث با فاطمه زهرا (سلام الله عليها) است. « فقال الله عز وجل : هم أهل بيت النبوة ، ومعدن الرسالة ، وهم فاطمة وأبوها وبعلها وبنوها». ما در آستانه ولادت وجود مقدس حضرت زهرا( سلام الله عليها) هستيم. وجود مقدسي است كه امام صادق (عليه السلام) در باره ايشان فرمود: إنما سميت فاطمة لان الخلق فطموا عن معرفتها[5]، اين واقعيتي است. و يا امام رضا از پدران خودش و آن بزرگواران از حضرت علي (عليهم السلام) نقل ميكند كه از رسول الله (صلي الله عليه وآله) شنيدم كه ميفرمايد: سميت فاطمة لان الله فطمها وذريتها من النار[6].
اميدواريم به بركت اين مولود بزرگ خداوند بر ما منت بگذارد و عنايت كند تا از جامعه شيعه رفع و غم و ابتلا برطرف شود. و همه آنها كه دلخوش به فاطمه و اولاد ايشان هستند در دنيا سرافكنده نكند و هميشه روسفيد و سر بلند نگه دارد.
والسلام عليكم و رحمة وبركاته
[1] سوره آل عمران، آيه164
[2]فخر رازي، تفسير الرازي، ج32، ص124-128.
[4]علي بن جعفر فرزند امام صادق است كه قبر شريفشان در عريض بود و زيارتگاه شيعيان بود.
[5]علامه مجلسي، بحار الانوار، ج43، ص65.
[6]علامه مجلسي، بحار الانوار، ج43، ص18.