بسم الله الرحمن الرحيم
غدیر، نشانه راه حقیقت و معیار ارزشگذاری
غدير تنها يك مناسبت تاريخي نيست، بلكه نشانه راه برای ماست. اگر در جادهها و شهرها علایم راهنمايي نباشد، راننده مسير را گم ميكند. غدير نشانهاي است كه رسالت اسلام را که به زبان نبي اكرم ـ صلیاللهعلیهوآله ـ جاري شده و در قرآن كريم آمده است را به ما نشان میدهد. نشانه غدير براي آن است كه مكتب اسلام با همه اصالتها و ارزشهاي اصيل آن در طول زمان باقي بماند. قیام سيدالشهدا ـ علیهالسلام ـ و فعالیتهای علمی و فرهنگی امام باقر و امام صادق ـ علیهماالسلام ـ و نشر آثار نبوي و تربیت شاگردان، همگی برای حفظ ميراث غدير بود.
غدیر، نشانهاي است براي ادامه راه. بنابراین باید دانست که در مقابل اين چراغ راهنمايي و اين ميزان و معيار ارزشگذاري، چه كساني قرار گرفتهاند. متأسفانه در صدر اسلام، حتي در زمان خود پيامبر، كساني بودند که منافعشان در ايجاد تغيير و انحراف بود و سرانجام اين انحراف را هم ایجاد کردند؛ كساني كه همان ارزشهاي انحرافي دوران جاهلیت را دنبال میكردند. این جریان تا به امروز نیز ادامه یافته و میراث این گروه نیز تا کنون باقی مانده است. امروز هم هنوز در برخی از جوامع اسلامی، نام علي و فاطمه و حسن و حسين ـعلیهمالسلامـ جرم تلقي ميشود. کسانی که در برابر غدير قرار داشتند نیز مسلمان بودند، اما اسلام آنان، توجيهگر مظالم دستگاه خلافت بود. امروز نیز هستند مفتيانی که در تأييد و توجیه اعمال حاکمان فاسد فتوا میدهند. خط انحرافي كه از صدر اسلام آغاز شد، هنوز هم ادامه دارد.
تقابل فرهنگ غدیر با فرهنگ جاهلیت
اين جریان، همان جاهليت پیش از اسلام است. در زمان جاهلیت، مردم مجبور به اطاعت از زرمداران و زورگویانی همچون ابوسفيان بودند، اما ظهور اسلام با آن همه غزوات و فداکاریها، بساط آنان را برچید. جریان مخالف غدیر، همان فرهنگ جاهلی را زنده کرد، و به اطاعت از ظالم مشروعيت بخشید. ديروز از ابوسفيان اطاعت ميكردند و امروز هم بايد از پسر و نوه او اطاعت كنند. در جاهليت ميگفتند: اگر از ابوسفيان اطاعت نكنيد، شما را میکشیم یا از مكه بيرون ميكنيم؛ ولي در دوره حاکمیت اسلام گفتند: اگر از ابوسفيان اطاعت نكنيد، با حکم خدا مخالفت کردهاید و به جهنم هم ميرويد. بدینترتیب، به ولايت ظالم، مشروعیت بخشیدند. غدير در برابر اين خط است.
وقتی که امام حسين ـ علیهالسلام ـ قيام کرد، مفتي دستگاه خلافت فتوا داد كه امام از دين خارج شده است؛ براي اينكه امام حسين، يزيد را که پرورشيافته خانوادهای فاسد بود، وليامر و واجبالاطاعة نميدانست.
اين اسلامي است كه امروز نیز در دنيا وجود دارد؛ اسلامي كه همه زمامدارانش عامل دشمن ميشوند. امروز کسانی که در بحرين دست به كشتار مردم ميزنند، اوليالامر به حساب میآیند و مفتيهايشان آنان را بهعنوان اوليالامر دعا ميكنند. اگر غدير اتفاق نميافتاد و اين مكتب توسط سيدالشهدا ـ علیهالسلام ـ با خون آبياري نميشد، همه چيز از دست رفته بود و چيزي باقي نمیماند. امام حسين و امام صادق ـ علیهماالسلام ـ غدير را نگه داشتند.
همه كساني كه در برابر غدير صفآرايي كردند، با اینکه يك عمر كنار پيامبر شمشير زده بودند، از نظر عقيدتي هلاك شدند. زبير نمونهای از این افراد است. وقتي که در جریان جنگ جمل کشته شد، شمشيرش را براي اميرالمؤمنين ـ علیهالسلام ـ آوردند. آن حضرت وقتي شمشير زبير را ديد، گریست و فرمود: «اين شمشير چقدر به اسلام و پيامبر كمك كرد؛ اما در آخر كج شد و به انحراف رفت»[1].
فرهنگ غدیر، عامل آگاهی و بصیرت
اين راه انحرافي، تا امروز ادامه یافته و در مقابل ما قرار گرفته است. ما باید در این زمینه آگاهي و بصيرت داشته باشيم. مسلمانان در طول تاريخ، بر اثر ناآگاهيها و بیبصيرتیها ضربههای بسیاری خوردند و سرانجام ساقط شدند. مسلمانان در صدر اسلام بر دو ابرقدرت آن روزگار، ايران و روم، غلبه کردند و سرزمینهای اسلامي را از شرق آسیا تا غرب آفریقا و قلب اروپا گسترش دادند. اما امروزه، همه آنان در برابر اسرائيل با پنج ميليون نفر جمعیت، ذليل شدهاند و نمیتوانند يك قدم بردارند؛ ولی حزبالله كه يك گروه است، نه یک كشور، براي نخستین بار در طول تاريخ اين رژيم، در برابر آن مقاومت كرد. منشأ مقاومت حزبالله، غدير است.
برای بيداري اسلامي و ایجاد آگاهي و معرفت، بايد گذشتههاي ویرانشده را بازسازي كنيم و به گذشته برگردیم. مخالفان غدیر، با قائل شدن عصمت برای همه اصحاب پیامبر، راه برگشت را بستهاند؛ در حالی که در کتابهای خود ایشان این روایت نقل شده است كه روز قيامت رسول اكرم ـ صلیاللهعلیهوآله ـ میبینند، اصحاب ایشان را به جهنم میبرند. میفرمایند: «اصحابي اصحابي»؛ يعني واي! اصحاب من چه شدند؟ خطاب ميآيد: «تو نبودي ببيني که اينها بعد از تو چه كردند»[2].
ما هيچگاه به اين اصالتها دست نخواهيم یافت، مگر با راهنمایی چراغ غدير. اگر ما از نظر فكري صاف و خالص نباشیم، ضربه بزرگي خواهيم خورد. ما برای شناخت طرف مقابل، نباز به آگاهي و بصیرت داریم. اگر ما به غدير معتقد و ملتزم هستيم، بايد با آگاهي و بصيرت، این راه را از خط انحراف تشخيص دهيم. در غیر این صورت، همان بلايي بر سر ما ميآيد كه بر سر گذشتگان ما آمد.
در طول تاريخ، چه شكستهايي كه از ناآگاهي بر سر ما آمد. پس از شهادت امام كاظم ـعلیهالسلامـ عدهای گفتند: امام رضا ـ علیهالسلام ـ امام نيست؛ اصلاً امام كاظم فوت نكرده، بلکه غيبت كرده است و بعداً ظهور ميكند. برخی از نمازشبخوانها هم كه همیشه براي امام حسين ـعلیهالسلامـ گريه ميكردند، فریب خوردند و به این ترتیب، واقفيه پيدا شد.
نیروی انتظامی، حافظان مرزهای عقیدتی
شما عزيزان نیروی انتظامی که برای افزایش آگاهي و بصيرت خود دورههایی را ميگذرانيد باید مراقب باشيد كه این راه گم نشود و عوامل فكري و عملي دشمن در بين ما نفوذ نکنند. شما امروز، فقط مرزداران و نگهبانان حدود و ثغور جغرافيايي ما نیستید، بلکه حافظان حدود و ثغور عقيدتي مملكت اسلامي ما نیز هستید. امروزه دشمن دور تا دور مملکت ما را گرفته و از راه مواد مخدر و قاچاق، چه از زمين و چه از دريا، به ما ضربه میزند. کشورهای اطراف ما ـ که بیشترشان دارای حکومتهای ديكتاتوریاند و در عین حال خواهان آزادی و دمکراسی در سوريهاند ـ محل نفوذ دشمن هستند. ما در مقابل اينها ايستادهایم. حفظ اين سرزمين، فقط به لحاظ مرزهای جغرافيايي نيست؛ بلکه حفظ مرزهاي عقيدتي نیز هست. بعد از 1400 سال، نظامي اسلامی شكل گرفته است. این نظام، میراث عظیمی است كه بهراحتي نميتوان آن را از دست داد. شما عزيزان نیروی انتظامی، باید در عمل مبلّغ ارزشهاي اصيل غدير باشيد؛ به گونهای که وقتي مردم شما و عملكرد شما را ميبينند، یاد غدير و امیرالمؤمنین ـعلیهالسلامـ در ذهنشان زنده شود. ما باید در عمل نشان دهيم كه نماينده غدير هستيم. حفظ اسلام و ادامة راه حياتبخش آن، با فرهنگ غدير ممکن است.
.[1]ابن أبي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج1، ص 235 و 236؛ و ج 13، ص148؛ ابن اثير، اسد الغابة، ج2، ص199؛ ابن عساكر، تاريخ مدينة دمشق، ج18، ص412.
.[2] حدثنا أبو الوليد حدثنا شعبة أخبرنا المغيرة بن النعمان قال سمعت سعيد بن جبير عن ابن عباس رضى الله تعالى عنهما قال خطب رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال يا أيها الناس انكم محشورون إلى الله حفاة عراة غرلا ثم قال كما بدأنا أول خلق نعيده وعدا علينا انا كنا فاعلين إلى آخر الآية ثم قال الا وان أول الخلائق يكسى يوم القيامة إبراهيم الا وانه يجاء برجال من أمتي فيؤخذ بهم ذات الشمال فأقول يا رب أصيحابي فيقال انك لا تدرى ما أحدثوا بعدك. صحيح البخاري، ج5، ص191 و 240؛ مسند أحمد، ج1، ص235 و 253.