بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت آیت الله علوی بروجردی با ابراز خوشحالی از دیدار اقشار مختلف مردم از خواهران و برادران شیعه از کشور بوسنی و آرزوی توفیق برای آنان، فرمودند:
ما شریک غم شیعیان هستیم
ما همه مصایبی که در طول زمان گذشته در صربستان قديم برای مسلمانان آن منطقه رخ داده، مطلع هستیم و هميشه براي شما دل سوزانديم و دعا كرديم؛ چرا که شما عزيزان چه در آن زمان و چه امروز، پايگاهي براي مسلمانان بوديد و محبت اهل بيت و تشيع در بين شما امری تازه نيست. ما در خيلي از عكسها، محراب مساجد بوسني را دیدهایم که در میان نقوش آن، گلي وجود دارد که دارای 12 پر دارد كه به آن حاج بكتاش ميگويند و اين گل به عنوان 12 امام و نشانهاي در بين مردم است.
مرزهای عقیدتی مهم است نه جغرافیایی
امروزه، آنچه بين ما وجود دارد، مرزها جغرافيايي است که البته، واقعي نيست؛ چرا که ما يك ملت و مجموعه هستيم و مرزهاي جغرافيايي نميتواند بين ما فاصله بياندازد و لذا اگر فرهنگها و كشورها ما را از هم جدا كردند و دور نگه داشتند، اينها فقط اقتضاي سياست بوده است، ولی واقعيت آن است كه ما برادر و خواهر يكديگر هستيم برادران و خواهران ديني كه در دنيا پراكنده شدهايم.
ما باید توجه داشته باشيم که اسلام پيوند اصلي میان مسلمانان است و در دنياي ديني، كاملتر از اسلام و آنچه آن را تبلیغ میکنیم، وجود ندارد؛ چرا که تورات، مربوط به دوران گذشته است. بعد از آن، انجيل آمده كه مكملي براي تورات بوده است؛ اما اسلام عرضه جديدي براي بشريت دارد كه امروز ما اين افتخار را داريم كه پيروي اين آيين هستيم.
پیشرفت اسلام در اروپا
بنابراین، اسلام در اروپا پيش خواهد رفت همان طور که اکنون نیز بالفعل پيشرفت دارد. مسیحیت نیز به عنوان یک مانع، در مقابل ما نیست و اساسا، تعاليم آن قابل معارضه با اسلام نخواهد بود؛ چرا که در دورانهای گذشته، آنقدر آيين اصيل مسيح را تغییر دادهاند كه آيا عيسي خدا است یا پسر خدا است يا بشر است و جوابي هم براي آن ندارند تا جایی که امروزه، فقط يك تنديس از آن برجای مانده است. آيين يهود نیز مانعی براي پيشرفت اسلام نيست؛ بلکه بزرگترين مشكلي كه ما در مقابل خود، در دنياي اسلام داريم، گروههای تندرو و تكفيري هستند كه متاسفانه چهره مخدوشی را از اسلام نشان ميدهند. امروز، مصيبت ما در دنياي اسلام همين است و چيزي كه ميتواند چهره اسلام را بد نشان دهد، همين امر است و اين موضوع، جلوي پیشرفت اسلام را ميگيرد.
تکفیریها مانع اصلی پیشرفت اسلام
خدايي كه اسلام را معرفي ميكند، خداي رحمان و رحيم است و خدايي است كه صفاتی قرآنی مانند جبار دارد که به معنای جبران كننده است؛ يعني اگر آن بنده، در مقام عبوديت كمبود دارد رب و خدای او، آن كمبودها را خودش براي آنها جبران ميكند؛ خدايي كه اسلام معرفي كرده خدايي است كه نسبت به بنده خود مهربان است و لذا، بزرگان و عرفاي ما در آثارشان اين عشق بين معبود و عبد را به خوبي معرفي كردند كه اين خداي اسلام است؛ در حالی که همين خداي مهربان و رحيم، از زبان اهل خشونت و تكفيريها، يك خداي خشن و زورگو معرفي شده است.
پيغمبر اسلام صل الله علیه و آله نیز يك پيامبر خشن و بي منطق نبود؛ ایشان مكه را فتح كردند؛ مکهای که مردم آن، همین پيغمبر صل الله علیه و آله را از آنجا بيرون كرده و انواع شكنجه را نسبت به او و اصحابش روا داشته بودند. ولی وقتی که ایشان وارد مكه شدند، يكي از دوستان پيامبر ندا داد، که امروز، روز انتقام است، که در مقابل، پيغمبر صل الله علیه و آله فرد ديگري را مامور کردند كه بگويد: امروز، روز مرحمت و رحمت است، حتي با مشركان مكه.
تحریفات زیادی در تاريخ اسلام اتفاق افتاده که متأسفانه، بيشتر از ناحیه مستشرقان و اهل كليسا بوده كه اسلام را به عنوان یک دين خشن و پيغمبر را نیز به عنوان یک فرد خشن معرفي كردهاند؛ در حالی که ما نود و چند چنگ در زمان پيغمبر داريم که هيچ كدام آنها، هجمه نيست، بلکه همه آنها امری دفاعي است كه دفاع هم يك قضيه منطقی و انساني است.
دوری تکفیریها از آموزه های اسلام
بنابراین، آنچه امروز به نام اسلام رخ میدهد که در یک منطقه مردمی را بكشند و زنها را بفروشند، اين از اسلام نيست و به زودي نیز از بين خواهد رفت، اما آثار تبليغاتي آن، بسيار منفي است كه چهره اسلام را به مردم بد معرفي كنند و جلوي رشد آن را هم بگيرند. لذا، اين امر براي ما درسي است كه متوجه باشيم، هرگز، اسلام را از عمل كساني كه مدعي اسلام هستند، نياموزيم؛ چرا که آنها معلم ما نيستند، داعش و عربستان معلم ما نيستند؛ بلکه ما اسلام را از خود قرآن و از خود پيغمبر صل الله علیه و آله و از افرادي كه كنار ايشان بودند مثل علي بن ابي طالب علیه السلام و نهج البلاغه باید بياموزيم.
يك جملهاي معروفی از سيد جمال الدين اسد آبادي نقل شده كه مسلمانان، خود مانع پيشرفت اسلام شدند؛ یعنی اين مسلمانان با عملشان معرف اسلام هستند و اسلام را از پيشرفت باز داشتند. در نامهاي كه اميرالمومنين علیه السلام به مالك اشتر به عنوان حاكم مصر نوشته است که امروزه، سند رسمي سازمان ملل شده است، میفرماید: ای مالك وقتي به مصر ميروي مردم دو دسته هستند و هر دسته هم حقوقي دارند: اينها يا برادر ديني تو هستند و يا مثل تو، انسان هستند؛ یعنی هم دين تو نيستند و دين تو را ندارند، اما انسان هستند؛ چون انسان هستند حق حيات و زندگي دارند و نسبت به آنها هيچ تفاوتي با ديگر افرادي كه برادر ديني تو هستند، نبايد داشته باشي اينها تعاليم اسلام است.
جمهوری اسلامی در عمل چهره اسلام را برای جهان نشان دهد
ما اميدوار هستيم كه بتوانيم در عمل، چهرهاي موجه را از اسلام نشان دهيم. مرحوم امام که جمهوري اسلامي ایران و اين نظام را برپا كردند، هدف اين بود كه يك نمونه و اسوه عملي از اسلام راستین را، در قرن 20 به مردم نشان دهيم و در معرض آنها قرار دهيم؛ اما متاسفانه ما تا كنون موفق نبوديم. علتش هم اين است كه ما قدم برداشتهايم ولی تمام عالم در مقابل ما ايستاد. از همان سالهاي اول 8 سال صدام، جوانان ما را كشت و به شهرهاي ما حمله كرد و اقتصاد ما را درهم ريخت. تحريمهاي اروپا و آمريكا نیز فشار آورد.
دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی برای جلوگیری از عرضه اسلام راستین است
اگر ما ميتوانستيم يك چهره اساسي از اسلام در دنيا عرضه كنيم، رغبت مردم به اسلام زياد ميشد ولی آنها مانع شدند. اول شرايط اقتصادي ما را به هم ريختند و وقتي شرايط اقتصادي ضعیف شود، اخلاق جامعه بد ميشود و روابط سالم اجتماعي نیز به هم ميريزد. هدفي كه از اين تحريمها وجود دارد آن است كه اسلام يك نمونه و جامعهاي موفق در مقام عمل نداشته باشد، اما ما بايد تلاش كنيم تا در مقابل اينها بايستيم.
ملت شما بار مظلوميت را به دوش ميكشد و ما هم بار مظلوميت را بر دوش داريم و جهت هم اين است كه حق، هميشه مظلوم است. دنياي ما، دنياي زورمدار است و دنيايي است كه با زور پيش ميرود و لذا، در چنين فرهنگي، حق مانند خاندان اهل بیت مظلوم ميماند، اما مظلوميت باعث نميشود كه ما دست از حركت برداريم بلکه باعث ميشود که ما در كنار هم قرار بگيريم، و بدانيم آن كساني كه در اروپا در مقابل شما هنوز هم ايستادند همان افرادي هستند كه اينجا در مقابل ما ايستادند. پس باید ثابت قدم و محكم و مطمئن به سوي آينده روشن حركت كنيم؛ آيندهاي كه در دنياي پر از ظلم و تعدي، سرانجام ظهور حجت بن الحسن عجل الله فرجه، عدل حاكم شود. پس ما نیز باید براي اقامه عدل در تمام دنيا تلاش كنيم و هرجا ظلم باشد در مقابلش بايستيم؛ چرا که به سفارش معصوم: »كونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا»[1] دشمن ظالم باشيد و يار ستمديده و مظلوم.
من اميدوارم سفر شما عزيزان به ايران سفر پر غنيمتي باشد که با تجربيات بسيار خوب و سوغات فراوان از ايران تشريف ببريد و اين پيام را از ايران براي عزيزانتان برسانيد که مظلوميت مانع حركت ما نخواهد بود؛ بلکه مظلوميت باعث تشديد حركت ما میگردد.
عشق و علاقه و محبت فوق العاده ما را به همه برادران و خواهرانمان در بوسني ارائه بفرماييد. والسلام
[1] . نهج البلاغه، ص 362.