English | فارسی
دوشنبه 27 شهریور 1396
تعداد بازدید: 1607
تعداد نظرات: 0

بیانات حضرت آیت الله علوی بروجردی (دامت برکاته) در پایگاه تخصصی کتابشناسی آیت الله العظمی بروجردی

بیانات حضرت آیت الله علوی بروجردی (دامت برکاته) در پایگاه تخصصی کتابشناسی آیت الله العظمی بروجردی

در جلسه ای که روز چهارشنبه 22 شهریور ماه 1396 در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزار گردید، روند اجرای برخی پروژه ها و طرح های در حال اجرای کتابخانه آیت الله بروجردی به ویژه پروژه «پایگاه تخصصی کتابشناسی آیت الله العظمی بروجردی» با ارائه گزارش هایی از سوی مدیریت کتابخانه و برخی از کارشناسان کتابخانه به محضر حضرت آیت الله علوی بروجردی مورد بحث قرار گرفت.

 پس از ارائه گزارش روند سازماندهی مجموعه جزوه ها و اسناد قدیمی، حضرت آیت الله علوی بروجردی ارزش این دست اسناد را بسیار زیاد ارزیابی کرده و تاکید کردند این گروه منابع ارزش واقعی خود را در آینده نشان خواهند داد.

 ایشان با تاکید بر میزان اهمیت این جزوات و اسناد، به موضوع روشنفکری در ایران اشاره فرموده و اظهار داشتند، آغاز جریان روشنفکری در ایران با انتشار کتاب "یک کلام" اثر مشیرالدوله می باشد، که در این اثر، مشیرالدوله تفکر روز فرانسه را به فارسی ترجمه کرد، مبنی براینکه قوای مختلف کشور(قوه مقننه، قضائیه و مجریه) باید از هم جدا باشند. مشیرالدوله در کنار ترجمه این کتاب،  در ارتباط با هر مبحث آیات و روایات مرتبط با آن را نیز به متن افزود. با ورود رضاخان به عرصه قدرت، برنامه های همه جریان های روشفنکری و غیر روشنفکری بر هم خورد.

 در اوایل سال 1322 تفکر خداپرستان سوسیالیست از طریق نخشب به ایران وارد شد، که به نوعی در مقابل حزب توده قلمداد، و ریشه تفکر مذهبی در ایران گردید. ایشان از دکتر علی شریعتی به عنوان یکی از پیروان این مذهب در ایران یاد کرده و اظهار داشتند، جزوات و اسناد مربوط به این جریانات در زمان کنونی بسیار مورد نیاز و  اهمیت می باشند؛ چرا که با استفاده این اسناد است که می توان به صورت جامع، مستند و علمی به جریان شناسی روشنفکری در ایران اقدام کرد.

  ایشان بر ضرورت سازماندهی دقیق و کامل این منابع تاکید کرده و اظهار داشتند سازماندهی این منابع باید به گونه ای باشد که پژوهشگران و مخاطبان اصلی این اسناد بتوانند به سهولت و دقت به این منابع دسترسی داشته باشند، چرا که این گروه از منابع منشا تفکر و تاریخ فکری ملت ها محسوب می شوند.

 آیت الله علوی بروجردی با اشاره به ضرورت ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی و پژوهشی به کاربران کتابخانه فرمودند: این نوع خدمات در کتابخانه ها حائز اهمیت فراوان است و باید در همه شاخه های دانش بخصوص در علوم اسلامی در خدمات مشاوره علمی ارائه شود. ایشان از خدمات مرحوم آقا عزیز طباطبایی که در این حوزه خدمات بسیار ارزشمندی به طلاب داشته اند قدردانی نموده اظهار داشتند، متاسفانه امروزه تعداد این افراد معدود است و در نتیجه مسئولیت کتابخانه ها و کتابداران در این زمینه سنگین تر است. وی با برشمردن ویژگی های افرادی که به عنوان مشاوران اطلاعاتی در کتابخانه ها مورد مراجعه قرار می گیرند تاکید کردند، باید از افرادی در این جایگاه استفاده شود که منبع شناس بوده و بتوانند طلاب و دانشجویان را به درستی راهنمایی و هدایت کنند.

 ایشان با ذکر خاطره ای از دوران طلبگی خود فرمودند مرحوم آقای آل اسحاق (کتابدار کتابخانه مسجداعظم) به عنوان یک مشاور اطلاعاتی برجسته، خود را وقف خدمت در کتابخانه کرده بود و به طلبه ها با معرفی کتاب کمک فراوان می کردند و آنها را منابع مختلف آشنا می کردند. ایشان تاکید کردند این گروه خدمات تاثیر بسزایی در کار حوزه های علمیه دارد و مستلزم صرف نیرو ، منابع و  زمان بیشتری می باشد که نتیجه آن  کمک به تنویر افکار در حوزه های علمیه خواهد بود. از طرف دیگر با ارئه چنین خدماتی کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی، در آینده به عنوان مرجع نهایی پژوهش برای بسیاری از طلاب و دانشجویان خواهد گردید.

 آیت الله علوی بروجردی برگزاری گردهمایی هایی با عنوان «دورهمی علمی کتابداران» که از سال 1396 در کتابخانه آیت الله بروجردی در حال برگزاری می باشد را بسیار مثبت ارزیابی کرده و آن را ارتقای سطح دانش و خدمات کارکان کتابخانه ها موثر دانستند و تاکید فرمودند در این برنامه ها باید از اساتید برجسته در حوزه های مختلف استفاده شود.

 آیت الله علوی بروجردی در ادامه پروژه پایگاه کتابشناسی آیت الله بروجردی را  بسیار با اهمیت و مورد نیاز جامعه و حوزه های علمیه دانسته و بر ثمرات آن در حال حاضر و سال های آینده تاکید کردند. ایشان یکی از مراجع و منابع اطلاعاتی بسیار مهم در این زمینه را شاگردان آیت الله بروجردی دانستند و اظهار داشتند خاطراتی که این گروه افراد از ابعاد مختلف شخصیت آیت الله بروجردی دارند و به ویژه بسیاری اطلاعات و مسائل که ممکن است در تقریرات شان از درس آیت الله بروجردی نیز اشاره نکرده باشند اما در کلاس های درس خود به آنها پرداخته اند، باید در پروژه کتابشناسی مورد توجه قرار گرفته و این گروه از منابع گردآوری و به نحو مناسب سازماندهی گردند.

  ایشان با ذکر خاطرات خود از حضور در کلاس های درس  آیت الله مرتضی مطهری اظهار داشتند به ندرت ایشان ذکری از آیت الله بروجردی نمی کردند، در واقع ایشان به دفعات و بر اساس موضوع درس و حتی خارج از موضوع و به مناسبت های مختلف، ابعادی از زندگی و دیدگاه های آیت الله بروجردی را در کلاس درس مطرح می کردند و در مجموع باید گفت اندیشه ها و دیدگاه های آیت الله بروجردی سایه ای بر سر کلیه افرادی که ایشان را درک کرده اند، انداخته است. در این راستا گردآوری و سازماندهی محتوای کلاس های درس مراجع، علما و اساتیدی (به ویژه شاگردان مستقیم آیت الله بروجردی) که در کلاس های درس خود به مناسبت های مختلف به بررسی دیدگاه ها و معرفی شخصیت آیت الله بروجردی پرداخته اند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. ایشان انجام مصاحبه با برخی شخصیت ها و شاگردان آیت الله بروجردی که از نزدیک ایشان را درک کرده اند را گامی اساسی در این زمینه دانسته و بر انجام برنامه ریزی در این زمینه ها تاکید کردند.

 آیت الله علوی بروجردی تاکید کردند همه ابعاد و جنبه های شخصیت آیت الله بروجردی باید در پروژه کتابشناسی مورد توجه قرار گیرد، چرا که هر بعد شخصیت ایشان در جایگاه خود، بسیار حائز اهمیت است.

 ایشان اظهار داشتند در حال حاضر در خارج از ایران نیز محققان پیرامون ابعاد مختلف زندگی این شخصیت در حال پژوهش هستند که کتابخانه آیت الله بروجردی و اجرای این پروژه کمک بسیار زیادی به محققان داخلی و خارجی خواهد کرد.

  آیت الله علوی بروجردی به منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه های مصر و به ویژه دانشگاه الازهر اشاره و اظهار داشتند، در دوره آیت الله بروجردی مجمع تقریب مذاهب موضوعیت داشته است و روزنامه ها و نشریات کشور مصر در این دوره مقالات و مطالب زیادی در این حوزه منتشر کرده اند. ایشان در تایید این نکته فرمودند  افرادی همچون حسن البناء (رئیس اخوان المسلمین مصر) عضو مجمع تقریب بوده اند که جایگاه و اهمیت این مجمع را می رساند.

  ایشان با ذکر خاطره ای از آقای سید محمد خاتمی در سفر به جامعه الازهر مصر اظهار داشتند آیت الله بروجردی در مصر و به ویژه در دانشگاه الازهر جایگاه بسیار والایی دارند و میزان شناخت آنها از این شخصیت نسبت به حوزه های علمیه ایران بسیار بیشتر است.

  ایشان بر توجه و برنامه ریزی جهت دستیابی به منابع مرتبط با شخصیت آیت الله بروجردی در کل دنیا و به ویژه در کشورهای عربی، مصر، عربستان، پاکستان و هند که به واسطه خدمات مختلفی که از طریق نمایندگان آیت الله بروجردی در این کشورها صورت گرفته است، تاکید کردند ایشان در ذکر نمونه ای از این اقدامات، به قضیه ارسال هدایایی از طرف پادشاه عربستان به آیت الله بروجردی و نیز متقابلا ارسال هدایایی از طرف آیت الله بروجردی به پادشاه ( روایتی از امام محمدباقر پیرامون مسئله حج) اشاره کردند که در آن دوره زمانی این اقدام در سطح گسترده ای در مطبوعات کشور عربستان منعکس و بازتاب یافت.

  همچنین ایشان به جایگاه کشور یمن اشاره کردند و افزودند در دوره مرجعیت آیت الله بروجردی، شخصیت ایشان جایگاه والایی در کشور یمن داشته و پیوسته افرادی از این کشور به دیدار با آیت الله بروجردی به قم می آمدند و گاهی نسبت به تایید پیرامون نسب نامه های خود به ایشان مراجعه می کردند.

 ایشان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند متاسفانه در عصر ما کسانی هستند که لزوم اجرای چنین پروژه هایی در مورد آنها نیز وجود دارد از جمله آخوند خراسانی (استاد آیت الله بروجردی) که شخصیت و جهان بینی ایشان در حوزه های علمیه آن طور که شایسته است شناخته نشده است. همچنین آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی که در مورد ایشان نیز کارهای شایسته ای انجام نشده است. در حالی که این گروه از شخصیت ها مرجع بوده و در تحولات اجتماعی موثر واقع شده اند. ایشان به حضور و آشنایی خود با مجمع مطالعاتی «شیخ انصاری» که در دانشگاه برکلی امریکا(سانفرانسیسکو) اشاره کرده و اظهار داشتند که گروهی از اساتید امریکایی که بر زبان عربی نیز تسلط دارند در حال مطالعه روی ابعاد مختلف شخصیت و دیدگاه های شیخ انصاری هستند، و این زنگ خطر وجود دارد که با اجرای چنین پروژه هایی، مرجعیت را در آینده این گروه از کشور ها به سمت خود خواهند برد و ما ناگزیر برای شناخت امثال شیخ انصاری لاجرم باید به آنها مراجعه کنیم. در حالی که این دسته از امور را کتابخانه های خودمان باید انجام دهند و چنین مجموعه های تخصصی را در کتابخانه ها راه انداز ی نمایند.

  آیت الله علوی بروجردی تاکید کردند اجرای کتابشناسی آیت الله بروجردی آغازی در حوزه علمیه است چرا که چنین پروژه هایی در حوزه علمیه انجام نشده و باید در مورد سایر شخصیت های برجسته حوزه علمیه نیز انجام گیرد. آیت الله بروجردی فصلی مهم و برجسته از تاریخ ایران و تاریخ شیعه محسوب می شوند. در واقع روشن سازی دوره زندگانی آیت الله بروجردی در واقع روشن سازی این بخش از تاریخ ایران و شیعه به حساب می آید. ایشان با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر حتی در خود قم نیز هنوز دیدگاه های تقریبی و افکار آیت الله بروجردی در حوزه تقریب و وحدت اسلامی به خوبی شناخته نشده است اظهار داشتند، تفکر تقریبی آیت الله بروجردی آنقدر تاثیر گذار بوده که علی رغم سیاست های حاکم بر جهان کنونی و سیطره عربستان بر تصمیمات برخی کشورها از جمله مصر، امام شیخ احمد الطیب (شیخ الازهر) هنوز به فتوای تاریخی شیخ محمود شلتوت در مسئله تقریب و رسمیت شیعه تاکید می کنند. ایشان با اشاره به سخنان شیخ طنطاوی که اگر تقریب مورد نظر آیت الله بروجردی در ایران پیگیری و اجرا می شد امروز در دنیا شاهد وهابیت و چنین اقدامات و فجایعی نبودیم اظهار داشتند، شیخ طنطاوی معتقد اند که آیت الله بروجردی در مرجعیت واحد جامعه الازهر در میان جامعه اهل سنت بسیار تلاش کردند با این هدف که اهل سنت بدانند برای امور و مسائل خود دقیقا باید به کجا مراجعه کنند، که این اقدامی بسیار مهم بوده که نتایج آن در عصر کنونی قابل مشاهده است.

 آیت الله علوی بروجردی در بخش پایانی سخنان خود، به حضور افکار و قدرت آیت الله بروجردی در ابعاد مختلف تصمیم گیری کشور و چه بسا خروج کشور از بسیاری چالش ها اشاره و در تایید این نکته به نقش آیت الله بروجردی در خروج نیروی های اتحاد جماهیر شوروی از آذربایجان و پایان غائله اشغال آذربایجان که چگونه قوام السلطنه با دریافت مشاوره از آیت الله بروجردی، یکایک دستورات ایشان را در این موضوع اجرا می کردند، پرداختند.

 

 


تصاویر
  • بیانات حضرت آیت الله علوی بروجردی (دامت برکاته) در پایگاه تخصصی کتابشناسی آیت الله العظمی بروجردی
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیه حقوق این سایت متعلق به دفتر حضرت آیت الله علوی بروجردی می باشد. (1403)
دی ان ان