مکارم الاخلاق

تاریخ انتشار: جمعه 04 مهر 1404
سلسله بيانات اخلاقی حضرت آيت الله علوی بروجردی مدظله العالی در شرح دعای مکارم الاخلاق مورخ چهارشنبه 02 مهرماه ۱۴۰۴

  سلسله بيانات اخلاقی حضرت آيت الله علوی بروجردی مدظله العالی در شرح دعای مکارم الاخلاق مورخ چهارشنبه 02 مهرماه ۱۴۰۴

امتیاز: Article Rating
آیت‌الله علوی بروجردی مدظله العالی در جلسه درس خارج فقه روز چهارشنبه ۲ مهر ۱۴۰۴، با شرح فراز «وَاجْعَلْنِي مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ» از دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد(ع)، به تبیین جایگاه عبودیت و صلاح در زندگی مؤمن پرداختند.

🔻ایشان تأکید داشتند: عبد حقیقی کسی است که در برابر خدا اختیار و خواست شخصی خود را فانی می‌سازد و تنها رضای الهی را می‌خواهد.

🔹معظم‌له اظهار داشتند: مراد از عبد، عبودیت در مقابل خداست نه هیچ کس دیگر. عبد یعنی آن کسی که آنچنان نسبت خود را با خدا می‌سنجد که جز آنچه خدا می‌خواهد، نمی‌خواهد.

🔻ایشان افزودند: در نگاه امام سجاد(ع)، بنده صالح نه اینکه بلا را بر سلامت و راحتی را بر رنج ترجیح می‌دهد، بلکه آنچه خداوند می‌پسندد را می‌پسندد. لذا امام سجاد(ع) فرمودند: ما آنچه را می‌پسندیم که او بپسندد؛ اگر فقر بخواهد، می‌پسندیم، اگر غنا بخواهد، می‌پسندیم؛ سلامت یا بلا، هر چه او بخواهد!

🔹آیت‌الله علوی بروجردی با بیان اینکه «صلاح در کنار عبودیت، به معنای تشخیص درست و خیراندیشی در روابط انسانی است»، اظهار داشتند: عبودیت اقتضای خودش را دارد، اما صلاح به مقام تشخیص برمی‌گردد.

🔻ایشان افزودند: ممکن است انسان نماز بخواند و روزه بگیرد و در عبادات دقیق باشد، اما اگر به بندگان خدا نگاه تحقیرآمیز داشته باشد، از مسیر عبودیت دور شده است. انسان صالح باید نگاه رحمانی نسبت به همه مخلوقات داشته باشد و هیچ‌گاه دچار خودبرتر‌بینی نشود؛ گاهی یک نگاه کوچک و تحقیر آمیز به مخلوقات خدا، سال‌ها عبادت انسان را از بین می‌برد.

🔹معظم له با اشاره به خطر غرور معنوی تأکید کردند: انسان اگر فکر کند پیش خدا از دیگری مقرب‌تر است، این سقوط است؛ هر چند طرف گناهکار باشد و یا پوشش متفاوتی داشته باشد، از کجا معلوم که او عاقبت‌به‌خیر نشود و ما بشویم؟

🔻ایشان با تأکید بر اینکه دنیا فرصتی کوتاه برای ساخت آخرت است، افزودند: عمر مانند سرمایه‌ای موقت در اختیار انسان است تا صفات نیک همچون بخشش، گذشت و بی‌نیازی از حسد را در وجود خود ملکه کند؛ چرا که تنها این فضایل ماندگارند و به آخرت منتقل می‌شوند، آنچه با ما می‌ماند همین صفات راسخه است.

🔹آیت‌الله علوی بروجردی در تبیین مقام «عبد صالح»، حضرت ابوالفضل العباس(ع) را مصداق روشن معرفی کردند و گفتند: وفاداری و ایثار آن حضرت در کنار امام حسین(علیهما السلام) حتی در برابر امان‌نامه دشمن، ترجیح تشنگی خود بر سیراب شدن برای حفظ رضای خدا و پایبندی به تربیت مادرشان ام‌البنین(س) که فرزندان خویش را خادم فرزندان حضرت زهرا(س) می‌دانست، نمونه‌ای کامل از عبودیت صالحانه است. اینکه آن حضرت با لب تشنه دست زیر آب می‌برد و آب را بالا می‌آورد، اما لب بر آن نمی‌زند؛ یا وقتی برایش امان‌نامه می‌آورند و ایشان نمی‌پذیرد؛ این تشخیص است، این صلاح است.

🔻ایشان در پایان تأکید کردند: سیر و سلوک حقیقی نه در چله‌نشینی‌های ظاهری، بلکه در اجتناب از محرمات و التزام به واجبات نهفته است، و این آغاز مسیر بندگی و صلاح به شمار می‌آید.


📚 درس خارج فقه:
تاریخ: 1404/07/02
#دعای_مکارم_الاخلاق

#آیت_الله_علوی_بروجردی
اشتراک گذاری
تصاویر
  • سلسله بيانات اخلاقی حضرت آيت الله علوی بروجردی مدظله العالی در شرح دعای مکارم الاخلاق مورخ چهارشنبه 02 مهرماه ۱۴۰۴
ثبت امتیاز